Öppna dina ögon.

Jag lovade ju att dela med mig av receptet på efterrätten som jag bjöd på i lördags. Mest har jag faktiskt klurat på vilken kategori jag ska placera den i. Är det en tårta? Är det en cheesecake? Till sist fick den faktiskt hamna under Mjuka Kakor, för det är ju det som själva grunden består av. Såhär gjorde jag:

Blueberry Cheesecake-kaka

Botten:
115 gr smör
1¼ dl strösocker
2 st ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
½ - 1 dl blåbärssylt

Garnering:
175 gr vit choklad
175 gr philadelphia
6 msk crème fraiche
1½ tsk vaniljsocker
6 msk florsocker
blåbär

Sätt ugnen på 180 grader.
Smörj en rund sockerkaksform.
Vispa ihop smör och socker till en vit pösig smet.
Blanda ner äggen, ett i taget.
Vänd ner vetemjölet blandat med bakpulver.
Rör ner vaniljsocker och mjölk.
Häll smeten i formen.
Klicka ner blåbärssylt lite här och där i smeten.
Grädda kakan ca 15-20 minuter tills den rest sig och är gyllenbrun.
Låt kakan svalna.
Smält chokladen till garnering och låt den svalna.
Rör ihop philadelphia, crème fraiche, vaniljsocker och florsocker.
Häll i den smälta chokladen och blanda till en slät smet.
Bred ut glasyren i ett tjockt lager på kakan.
Ställ kallt i minst 1½ timme.
Dekorera med blåbär precis innan servering.

Den är väldigt mäktig, men väldigt god. Det sista grundar jag på att vissa tog två gånger och att vissa som inte brukar äta särskilt mycket efterrätt alls åt upp nästan en hel bit. Det är sånt som ger ett gott betyg.

Nu ska jag dricka te och fortsätta göra ingenting. Egentligen borde jag börja packa för jag åker ju upp till Sågmyra imorgon efter jobbet, men det får vänta lite. Nu måste jag göra ingenting, bara för att jag kan. Jag har faktiskt trängts med massa människor nere på stan idag, och julstressade människor i kombination med min allmänna avsky för folksamlingar gjorde mig faktiskt riktigt trött. Så nu måste jag vila upp mig innan det är dags för packningspaniken att sätta in.

Eternity - Blackcurrant

(bra att jag har värsta psykadeliska uppstressade musiken på i bakgrunden då. det är sån här musik som orsakar epilepsi och gör så att folk börjar käka hyacinther.)

Kommentarer
Postat av: hogie

Ja det har du ju rätt i. Dessutom gäller det inte bara skribenter - det gäller alla som har barn. Idag till exempel. Försöker äta min frukost. Nej, då är dagens samtalsämne sätesbjudningar och hur mycket större öppningar man får om man är smal och lång vs. kort och tjock.



Jag har gjort kolorna två gånger... Första gången blev det för mjukt. Andra gången glömde jag grytan på spisen och nu den står i kylen och agerar sten. Tredje gången gillt...?



Skandal! Såg sista avsnittet av första delen igår. Och det är ju så jävlaranamma bra kan du hälsa Jimmy.

2010-12-20 @ 15:28:18
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Malin

Men åååh, Pernilla, den låter sjuuuukt god! :D Förresten, bilden på dig i förra inlägget - FINA DU!



Jag har också lite fobi för folksamlingar. Hatar att inte kunna gå i den takt jag vill. När man är stressad är det ju omöjligt att ta sig nånstans! Och storstadsmentaliteten som råder gör att ingen flyttar på sig utan alla bara går rakt fram och hoppas att nån annan ska kliva undan :P



Hur som helst, jag åker också hem i morgon efter skolan. Ska bli SÅ skönt! :D

2010-12-20 @ 23:37:24
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

MUMS!!!

2010-12-23 @ 11:52:38
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Maria

Mmm vad god den ser ut och riktigt fin också!

2010-12-26 @ 13:41:50
URL: http://mariasbaksida.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Nä men gud vad gott :D

2011-01-26 @ 20:27:01
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0