Be för regn.

Nej. För all del. Gör inte det. Regn vill vi inte ha. Inte förrän i mars tidigast. Göteborgare är lite knasiga. Idag har jag hört flera stycken lite missnöjt mumla om "Det Här Vädret" och saker som: "Stackars dem som måste jobba ute i Det Här Vädret!" "Det Här Vädret" är strålande sol och fem minusgrader. Är inte det ganska ultimat decemberväder? Tycker jag i alla fall.

En annan himla fin sak är att jag ju gått ganska länge och sagt för mig själv att det skulle vara mycket skönare att jobba längre vissa dagar och få en ledig dag i veckan, så säger plötsligt chefen att jag ska börja jobba längre på torsdagar och få vara ledig på fredagar från och med nästa vecka. Lediga fredagar, fy fabian vad fint. Det gör ju att jag kan följa med Jimmy och svärfar upp till Leksand nästa helg. Fast jag hoppar av innan Leksand, i Sågmyra. Sweet. Vi firar med en cheesecake. Ja det gör vi.

Hallon- och persikacheesecake

ca 10 bitar

2½ dl mandelbiskvier
1½ dl havregryn
50 gr smält smör

3 ägg
6 msk flytande honung
1 tsk vaniljsocker
1 msk maizena
400 gr philadelphia (eller annan färskost)
2 dl crème fraiche

1 burk konserverade persikor
ca 100 gr hallon

Klä en springform med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ägg, honung, maizena och vaniljsocker.
Vispa ner färskost och crème fraiche.
Vispa till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda 30 minuter.
Stöt mandelbiskvier till smulor och blanda med havregryn.
Blanda med det smälta smöret.
Pressa ner smulblandningen på den gräddade smeten.
Grädda 10 minuter till.
Låt kakan svalna och ställ sedan in i kyl 1-2 timmar.
Lossa formens kant och vänd upp kakan på ett fat.
Skiva persikorna och garnera kakan med persika och hallon.

Alltså. Det här med cheesecakes. Jag vet inte riktigt. Det är nog inte riktigt min grej ändå. Det var väldigt gott med hallon, persika och smulsmeten. Men så fort man får en bit cheesecake som bara är liksom... cheese. Då är det inte särskilt gott. Men det är nog en smaksak det där. Nu ska jag dricka en varm kopp te och titta på One Tree Hill. Sen ska jag möta upp Jimmy för inhandling av livsviktiga saker som chips och sånt.

Massive Attack - Girl I Love You

Kommentarer
Postat av: Emmy

Jag tycker fryst cheesecake är godare än de som gräddas i ugn, för de blir mer som en glasstårta och det är aldrig fel :-P

2010-12-03 @ 20:08:30
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Vissa bara MÅSTE klaga på vädret, tom när det är bra. Håller med dig, -5, strålande sol och snö är det ultimata vintervädret.



Vilket lyxig schema du kommer att få! Hellre jobba längre dagar och sen bara 4 i veckan vilket kommer att ge dig långhelg varje vecka! Tänk på allt du kommer kunna göra om du vill, tex åka med Jimmy och svärfar upp till Leksand!



Jag tycker jättemycket om cheesecake, din låter spännande med mandelbeskvierna i!



Kram

2010-12-04 @ 15:58:44
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0