Vill du hålla om mig?

Idag har jag för första gången försökt mig på att baka kalljästa bullar. Så kallade wienerbullar. Jimmy höll sitt löfte och åt upp alla gifflarna i helgen. Man tycker ju att han borde ha tröttnat på dem och typ kräkts efter kanske 10 stycken. Eller 5? Men nej. Så jag fick väl lov att baka nya bullar att ha till kvällsfikat då, pensionär som jag är. Så då blev de här finfina bullarna:

Wienerbullar med hasselnötsfyllning

32 st

200 gr smör
25 gr jäst
ca 10 dl vetemjöl
2 msk socker
3 dl mjölk

Fyllning:
50 gr malda hasselnötter
50 gr smör
1 dl socker

Garnering:
florsocker
vatten

Ställ fram alla ingredienser och låt dem bli rumstempererade.
Finfördela smör och jäst i ca 8 dl av vetemjölet.
Tillsätt socker och mjölk.
Arbeta in resten av mjölet tills du har en smidig deg.
Kavla ut degen till en platt rektangel.
Blanda ihop fyllningen.
Bred på fyllningen på degen.
Rulla ihop och dela i 32 delar.
Lägg i pappersformar på plåtar.
Låt jäsa på svalt dragfritt ställe i 2 timmar.
Sätt ugnen på 225 grader.
Grädda bullarna i ca 8 minuter.
Låt bullarna svalna.
Blanda ihop florsocker och vatten till en glasyr.
Glasera bullarna när de svalnat.


Ja. Det var det det. Bekvämt det där med kalljästa bullar då de bara behöver jäsa en gång. Man hinner med ganska mycket annat på 2 timmar liksom. Som att gå till biblioteket. Och säkert massor av andra saker. Men jag valde att gå till biblioteket. Nu borde jag sova för längesen. Fast jag har faktiskt sovmorgon ända till 05.50 imorgon. Nästan så att man borde gå ut och slå klackarna i taket, nu när man har chansen att sova ut dagen efter menar jag.

Bow Wow Wow - Baby, Oh No


(för det är fint med lite 80-tals nostalgi. eftersom jag inte minns så mycket av 80-talet så får jag väl ta igen det nu istället.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad har jag sagt om dessa goda recept?? Min kyl är i skrivande stund full av dina brownies med glasyr, nu måste jag ju prova dessa oxå... gillar ju bullar och gillar ju hasselnötter så...

Kul ni verkar ha haft det i Halmstad och visst är det så, dom där stadsmänniskorna, de känner inte skillanden i luften ;-)

Kram Malin

2010-08-24 @ 15:03:37
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0