Smältvatten.

Jag hade faktiskt tänkt ta en jättefin bild på allt gott vi mumsade på igår kväll, men då tyckte kameran att batterierna var slut så det blev inget. Och idag när jag skulle ta kort på de mumsiga bakverken jag pysslat med idag så tyckte den att alla bilder skulle bli fula. Ni vet, en sån där dag när inget kort man tar blir bra hur man än gör. Så nu får ni helt enkelt titta på mina dåliga bilder och inse hur jäkla gott det här är ändå:


Brownies med fudgeglasyr

ca 20 st

150 gr smör
3 dl socker
4 ägg
2½ dl vetemjöl
1 dl kakao
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
ca 100 gr ljus choklad

Fudgeglasyr:
30 gr smör
3/4 dl farinsocker
1 dl kakao
6 msk vispgrädde
3 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa smör och socker pösigt.
Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Blanda ner mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker.
Hacka chokladen och blanda ner den.
Häll smeten i en bakpappersklädd ugnsform, 20x30 cm.
Grädda i ca 20 minuter.
Låt kakan svalna.
Blanda smör, farinsocker, kakao och grädde i en kastrull.
Låt allting smälta på svag värme under omrörning.
Tillsätt florsocker, lite i taget och rör tills du får en tjock jämn smet.
Bred glasyren över kakan.
Låt kakan svalna och skär sedan i rutor.

Jag skulle kunna äta bara glasyren, själva kakan är egentligen överflödig. Haha. Okej då, jag antar att själva brownien också fyller en funktion. Det ser ju inte klokt ut om man sitter och slevar i sig glasyr bara direkt ur en kastrull. Framför allt kan jag tänka mig att det ser konstigt ut om man får gäster och man bara ställer fram en kastrull med glasyr och varsin sked till dem.

Nu antar jag att det är dags att börja med lite middagsmat. Man kan ju inte leva på brownies, hur gott det än är. Eller jo, det kan man ju fast middagsmat är också gott så det kan vara bra att variera sig lite.

Tired Pony feat. Zooey Deschanel - Get On The Road

(för jag är kär i zooey deschanel. alltså, typ; ge mig din garderob och ditt hår-kär.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Helt ärligt människa du får sluta leverera så himla mycket gott! Den här måste vi ju oxå prova, ja, vi får helt enkelt skylla på dig sen när vi rullar fram ;-)

Kram Malin

2010-08-08 @ 13:59:23
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Det ser farligt gott ut!!

2010-08-13 @ 01:55:35
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0