Men jag är en utav de få som inte lämnar dig när färgen flagnar på fasaden.

Jag är på sjukt bra humör just nu. Fastän att jag fortfarande snörvlar. Men solen skiner så fint ute och jag har ägnat förmiddagen åt att lyssna på finfin musik och baka kakor. Då kan man ju inte vara på annat än bra humör. Hade jag haft en balkong så hade jag satt mig på den med en bra bok och lite nybakta kakor och hängt där hela eftermiddagen. Men nu har jag ingen balkong, så jag kanske tar en av barstolarna och sätter mig vid fönstret och dinglar med benen istället. Det är nääästan som en balkong. Men nu blir det söndagsfika:


Gunnis Knäckkakor

20 st

175 gr smält smör
1½ dl havregryn
1 ägg
1½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
75 gr smör
4 msk vispgrädde
2 msk kakao
1½ dl strösocker
3/4 msk vetemjöl
ca 1 dl hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda det smälta smöret med havregryn.
Vispa samman ägget med sockret och rör i.
Blanda ner vetemjöl och bakpulver i smeten.
Klicka ut smeten i aluminiumformar.
Grädda kakorna tills de är i ljusbruna, ca 15 minuter.
Blanda fyllningen i en kastrull.
Sjud på svag värme i ca 8 minuter under omrörning.
Fördela knäcksmeten i formarna.
Grädda i ytterliggare 8-10 minuter tills det börjar bubbla.
Låt kakorna svalna.

Såååå himla goda. Testa dem vetja! Ännu ett recept från en av mammas tanttidningar. Det är ju helt fantastiskt vilken kakskatt alla gulliga små tanter därute i Sverige sitter på. Så vem Gunni är vet jag alltså inte riktigt, men jag tackar dig Gunni för att du uppfunnit dessa små godingar. Jag skulle nog kunna äta upp allihopa idag. Kanske lika bra att jag gör det också innan Jimmy kommer hem, annars lär jag ju inte få många själv.

Nu ska jag gå loss på ännu en kopp te. Och kanske flytta tillbaka min dator in i data-/gästrummet. Den har bott i köket ända sen igår nämligen av någon konstig anledning som jag inte riktigt förstår själv. Eller jo, den spelade ju fin musik för mig medans jag bakade och det är väl en himla bra anledning. Förstås.

Skream - Midnight Request Line (Switch Remix)


(det här var däremot inte så himla fin musik. börjar jag bli synthare mot min egen vilja? blip blop blip.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Å så kommer jag tillbaka bara för att lyssna på låten som jag lovat och vad hittar jag då?? Jo, ett NYTT jättegott recept som jag bara MÅSTE prova... Suck... ;-)

Idag köpte jag jättesöta gummistövlar, vita och rosa med svarta prickar, då tänkte jag på dig :-)

Kram igen

2010-08-29 @ 15:44:02
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Mårtenssons kök

Jag vill oxå sitta på balkongen och njuta av denna underbara dag (är det första härliga höstdagen eller sommarens sista suck?) men på vår balkong är det bara skugga... Får väl svepa in mej i en filt och njuta ändå.

Den där Gunni verkar vara en fena på småkakor, de ser ut som att de är hur smarriga som helst!

2010-08-29 @ 17:04:51
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Plommonet

Nu har jag bakat kakorna TVÅ gånger på en vecka och provsmakat själv och så fick de följa med till Skövde och bli uppätna av min tvillingbror och hans kollegor. Strykande åtgång, de försvann allihopa. Jag hade chiafrön istället för ägg och solrosfrön istället för mandlar... allergiker vet du. I alla fall - JÄTTEGODA! =D

2012-02-12 @ 14:41:04
URL: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0