Rödbetssallad.

Idag blev det rödbetssallad till middag. Fast inte sån som man har till köttbullarna. Utan en sallad med ugnsbakade rödbetor. Och lite annat smått och gott. Såhär såg det ut:


Sallad med ugnsbakade rödbetor


För 2 portioner

ca 400 gr rödbetor
1 påse salladsmix
50 gr fetaost
½ gurka

Dressing:
2 msk olivolja
rivet skal och saft från 1 citron
rivet skal och saft från 1 apelsin
1 pressad vitlöksklyfta

1 burk créme fraiche chevré, honung & rosmarin

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och klyfta rödbetorna.
Ringla över lite olivolja och salt.
Sätt in i ugnen i ca 40 minuter eller tills de är mjuka.
Hacka gurka och skär fetaost i kuber.
Blanda salladsmix, rödbetor, fetaost och gurka.
Blanda ihop dressingen. Ringla över salladen.
Servera salladen med créme fraiche och ett gott bröd.

Fast jag skippade brödet och blev mätt ändå. Och vi använde inte en hel burk créme fraiche. Hittade receptet hos Arla från början men kände att... Såhär vill jag inte alls göra. Så blev det ganska mycket ett helt annat recept. Men lika fint för det. Säkert ännu finare, kan jag tänka mig.

Nu har jag nyss tagit ur en nötkaka ur ugnen. Men den kan vi prata mer om imorgon. Nu måste jag sova. Det var inte så roligt när klockan ringde klockan sex i morse idag heller. Imorgon börjar jag tack och lov inte förrän 11. Men så jobbar jag till 19 istället. Det är väl kanske inte heller så kul. Jag vill ju se cortégen! Men men. Den brukar ju hålla på ett tag. Så jag hinner säkert med båda två. Nu sova. Imorgon: Nötkaka. Promise.

Sam Amidon - 1842

(jag gillar sam. sam är en fin kille. head over heels är nog bäst. kanske. jag vet inte. men jag gillar dig, sam. det ska du veta.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Hjälp vilken god sallad! Rödbetor + fetaost = sant. Och så smarrig crème fraiche till det! Den smaken har jag nog aldrig sett tror jag. Eller, jag vet att jag inte har det. Får hålla utkik, lät supergod! :)



Hur ska du fira Valborg förresten?



(och jag blir glad när jag ser att du uppdaterat också, varje gång!)

2010-04-30 @ 00:01:47
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0