Lime- & vaniljmuffins.

Den här veckan har varit väldigt intensiv måste jag nog säga. Så då gör man ju det man kan för att varva ner. När jag vill slappna av och sluta stressa, eller sluta tänka så bakar jag. Det fungerar alltid. Promenader fungerar också, men är inte lika intressanta att blogga om. Idag har jag bakat muffins. Som blev pyttesmå fastän det inte var meningen. Men jag är ju som sagt väldigt förtjust i miniatyrsaker så det gjorde ju inte så mycket.


Lime- & vaniljmuffins

12 stycken

115 gr smör
1 1/4 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk marsánpulver
rivet skal från 1 lime
2 msk mjölk

Glasyr:
1 äggvita
2 dl florsocker
½ tsk limesaft



Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa ihop smör och socker tills det är vitt och pösigt.
Blanda ner äggen, ett i taget.
Vänd ner mjölet och rör ner marsánpulver, limeskal och mjölk.
Smörj en muffinsplåt. Skeda ner smeten i muffinsplåten.
Grädda ca 18 minuter tills muffinsen är gyllenbruna.
Lägg över på galler för att svalna.
Blanda ihop glasyren genom att hälla äggvitan i en skål.
Vispa ner florsockret tills du får en tjock slät smet.
Rör ner limesaften.
Skeda över glasyren på muffinsen och dekorera med sockerblommor.


Min glasyr hade nog inte dött av att vara lite tjockare. Men då vet jag ju det tills nästa gång. Gott var det i alla fall. Trots lite för rinnig glasyr. Dessutom kan man titta på dem och tänka att snart är sommaren här.

Nu ska jag duscha. Bara så att ni vet. Utifall att ni undrade. När duschar Pernilla egentligen? Ja. Nu till exempel. Lite som när man ser på amerikanska serier och undrar... När fan jobbar de egentligen? Man vet ju vad alla jobbar med, men när jobbar de? Det undrar man. Eller jag i alla fall. Jag undrar det. Men det kanske är mig det är fel på.

Metro Station - Where's My Angel

(för det är fint att soundtracket till Alice I Underlandet finns på spotify. och så kommer jag på att jag inte ens märkte att det var någon musik i filmen. var det verkligen musik i filmen?)

Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Så otroligt söta! :)

2010-04-23 @ 08:55:30
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Malin.T

Dom där låter otroligt goda. Jag lagar gärna mat eller bakar när jag är stressad, det är bara det att med en tvååring så kan det lätt ha motsatt effekt om han är på det humöret ;-), men, men han växer ju och blir äldre så snart går det nog bättre!

2010-04-23 @ 10:34:29
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0