Bebis-sockerkakor.

Jag borde nog egentligen varit japan. Jag tycker nämligen att allting som är mini-versioner av saker är det gulligaste som finns. I Brighton var det bästa jag visste mini-pringles och mini-doughnuts (lägg märke till min brittiska stavning!), i Sverige har små versioner av saker inte slagit igenom lika stort ännu men jag tror att det kommer. I Japan finns tydligen allting i mini-versioner.

I födelsedagspresent fick jag en hålformsplåt av mina föräldrar. I en sån kan man göra mini-bebis-sockerkakor. Eller ja, det behöver ju inte vara sockerkaka. Men det ser ut som mini-bebis-sockerkakor. Så det gjorde jag till efterrätt idag. Fast det var ju absolut inte sockerkakor i mini-hålformarna. Det var Hasselnöts- och chokladkakor.


Mini Hasselnöts- och chokladkakor med chokladkolasås och vispgrädde

För 12 st kakor

200 gr rostade och skalade hasselnötter
6 stora äggvitor
2½ dl vetemjöl
1 dl kakao
3 3/4 dl florsocker
1 dl ljust muscovadosocker
175 smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt det svalna helt.
Kör hasselnötterna i en matberedare tills de är grovmalda.
Häll äggvitorna i en skål och vispa till ett styvt skum.
Sikta över mjöl, kakao, florsocker och muscovadosocker.
Tillsätt hasselnötterna och det avsvalnade smöret.
Vänd försiktigt ner alla ingredienserna med en stor slev.
Skeda över smeten i smorda fack i hålformsplåten.
(Har du ingen hålformsplåt går det precis lika bra med muffinsformar.)
Grädda i ugnen i 20 minuter.
Låt svalna ca 5 minuter innan du vänder upp kakorna.
Servera kakorna med chokladkolasås och vispad grädde.

Chokladkolasås:

175 gr mörk choklad
40 gr smör
2 msk strösocker
2 msk ljus sirap
1 3/4 dl vispgrädde

Smält alla ingredienser i en liten kastrull på svag värme.
Rör försiktigt tills du fått en jämn massa.
Fortsätt upphettningen och rör om hela tiden tills det nästan kokar.
Dra bort kastrullen från plattan och servera.
Förvara såsen i kylskåp väl övertäckt i upp till 4 dagar.

Sjukt gott. Och jäkligt mäktigt. Så det räcker gott och väl med en portion. Eller ja, en halv faktiskt. Chokladkolasåsen var lite sådär farligt god. Och så var det ju så gulligt med de små minikakorna också. Gullegullegullegulle. Konstigt att man vill äta sånt som är gulligt egentligen.

Annars har idag varit en riktigt upp-och-ner-dag. Vi skippar det som var neråt och fokuserar på det som var uppåt. Som att de ringde från Eventmakarna och vill att jag ska jobba för dem på nästa vecka på något event och om det går bra så får jag antagligen jobba för dem fler gånger. Så vi får hoppas att det går bra. Nu ska jag duscha och sen är det väl sovdags. Hur nu det ska gå efter den här sockerkicken här ovanför.

Cookies N' Beans - Now It's Too Late

Kommentarer
Postat av: charlotta

åh, vad snuckiga! håller med - allt som är en minivariant är alltid sött :)

2010-04-16 @ 11:17:16
URL: http://www.bagelsochblabar.se
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Tror oxå att det kommer bli mer småkakor. Har varit mycket med gigantiska måltidsstora muffins och kanelbullar mm ett tag nu. Var i Rom nu i helgen och där var alla kakor små. Det räcker ju!! Bara den är riktigt smaskig!! Dina mini-sockerkakor ser underbart goda ut. Blir kanske tvungen att testa!!;) Trevlig helg!!

2010-04-16 @ 13:28:22
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Jenny H

lägg ut en bild på den där plåten, fattar inte alls vad det är för plåt men jag vill också göra så små kakor! lycka till på eventjobbet! kraam

2010-04-16 @ 14:47:38
Postat av: Sandra drömkaka

Åh så fina & söta!! Blir riktigt sugen!!

2010-04-16 @ 16:30:27
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Fin blogg :) Och vad gott det ser ut!

2010-04-19 @ 18:46:01
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0