En galet god chili!

Nu har jag suttit i 3 timmar och varit flitig med min tenta så nu behövde jag verkligen en paus från den en stund. Då passar jag på att blogga om någonting annat som också tog 3 timmar. Nämligen chiligrytan vi åt i lördags. I tre timmar ska den koka, men det är lätt värt det. För medan den kokar kan man ju göra massor av andra saker och bara titta till den emellanåt. Sen får man en galet god chili att njuta av. Såhär gjorde jag:


Chiligryta med majskolvar och tortilla.

För 4 portioner

ca 400 gr grytbitar av nöt
1 paket bacon
1 gul lök
8 st vitlöksklyftor
2 st morötter
5 selleristjälkar
2 st röda chilifrukter
3 tsk chipotle-sås
2 msk ingefära
2 burkar krossade tomater
1 stor burk (50 cl) ljus öl
2 msk oxfond med rödvin
1 msk honung
1 dl rödvinsvinäger
2 st lagerblad
oregano
spiskummin
1 gul paprika
1 röd paprika

Bryn kötet i en stor gryta. Strimla bacon.
Skala lök och vitlök och finhacka. Skala morötterna och skär i bitar.
Hacka sellerin. Kärna ur och hacka chilin.
Ta ur köttet ur grytan och fräs löken, morötterna,
sellerin och chilin tillsammans med ingefära i grytan.
Lägg tillbaka köttet. Häll över tomater, chipotle-sås, öl och buljong.
Tillsätt kryddorna, honungen och vinägern. Låt puttra i ca 1 timme.
Kärna ur och dela paprikorna. Lägg ner i grytan och låt koka ca 1,5 timme till.
Servera med majskolvar och varma tortillas.
Som du värmt lätt i en upphettad grillpanna och sedan delat i trekanter.

Mmm. Det var så gott. Jimmy åt sin första majskolv i hela sitt liv i lördags. Jag börjar faktiskt undra vilken planet han kommer ifrån. Han har aldrig heller ätit marängswiss. Han vet inte vad Voxpop är och han har aldrig sett The Goonies. Voxpop liksom! Nej. Nu blir jag så upprörd så jag måste återgå till mina anaforer, allitterationer, metaforer, motiv, teman, bildspråk och vafan det nu är jag sysslar med. Men chiligrytan alltså. Gör den om du har 3 timmar över. Gör't. Du kommer att tacka mig efteråt!

Belle And Sebastian - Wrong Love

Kommentarer
Postat av: Ät med Nova

Voxpop! Åh, en sån nostalgikick jag fick! Det var ju veckans bästa halvtimme :D

2009-09-29 @ 21:59:30
URL: http://blogg.passagen.se/novanen
Postat av: Carro

Det tycker jag låter som en bra idé . Rött är tjusigt :)



Jag har nog heller aldrig käkt Majskolv, haha ! Jag har en kompis som aldrig ätit Munkar, det tycker jag är cräääzy ;P haha



Men jag må då säga att det såg väldans gott ut ! Mat som tar lite tid å göra brukar vara värt mödan som sagt ..



Ha en bra onsdag :)

2009-09-30 @ 12:23:10
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Jenny H

voxpop, ja pernilla det var nära att popcorngirls fick en plats där!

2009-10-01 @ 11:49:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0