Zablagione.

Zablagione är ett roligt ord. Någon gång ska jag ta reda på hur det uttalas också. Idag åt vi det till efterätt. Ja, inte bara det förstås det hade ju varit lite väl. Jag gjorde en fruktsallad med vindruvor, jordgubbar, nektariner, kiwi (KIRI, som Pippen säger) och päron och sen hade vi limezablagione på fruktsalladen. Såhär fint var det:



Fruktsallad med limezablagione

Limezablagione:

4 äggulor
1 dl socker
2 pressade lime
1 dl vitt vin

Koka upp vatten i en kastrull.
Sätt en skål som tål värme ovanpå kastrullen.
Lägg äggulorna och sockret i skålen.
Vispa till en tjock smet.
Späd ut med vin och limesaft.
Rör om (hela tiden!) tills såsen har tjocknat.
Servera zablagionen ljummen eller kall till fruktsallad, bär eller glass.

Mmm. Det var gott. Fast man knappt ser såsen på bilden. Jag hade nog kunnat låta den tjocka på sig lite till. Men det får bli nästa gång, idag hade jag bråttom för att Idol började. Tur att man prioriterar så bra. Nu ska jag fortsätta med att försöka packa. Vi ska dela resväska. Vems dumma idé var det? En resväska? Så himla dumt. Nåja. Det ska nog gå bra. Det är mest smink och smycken och sånt som jag hatar att packa för jag packar alltid ner sånt jag inte vill använda och det jag vill använda ligger kvar hemma. Det slår aldrig fel! Så nu ska jag packa ner det som jag inte vill använda när jag packar. Eller nåt.

Trevlig helg om vi inte hörs något mer!

Kommentarer
Postat av: carolina

vad gott och fräscht! =)

2009-10-03 @ 14:46:01
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Emma

Ser supergott ut!

2009-10-06 @ 19:31:01
URL: http://eqologisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0