... Och så kom hösten.

Är det meningen att det ska bli såhär kallt över bara en natt? Det var visserligen inte inatt, utan natten till tisdag tror jag. Plötsligt var det iskallt när man gick ut och från att ha kunnat gå utan jacka behöver man plötsligt till och med dra fram tjocka höstjackorna. Nu när jag bor här nere agerar de som vinterjackor också. Det är det som är det läskiga. Förresten vill jag ha riktigt höstrusk. Ska det vara kallt så kan det väl lika gärna regna lite också så man slipper få dåligt samvete för att man sitter inne och inte gör ett skit. Nu när solen skiner måste jag ju röra på mig. Och det är faktiskt farligt. Titta bara hur det gick för Uffe Larsson!

Igår gick jag loss med ingefäran. Och chilin som vi inte är säkra på huruvida den är ätbar eller ej. Haha. Jodå. Den är ätbar. Sjukt stark är den också. Vi fick den av Evelina och Jolin i inflyttningspresent och sen sa Jimmys mamma att det inte är säkert att man kan äta sån chili. Men vi googlade lite igår (efter att vi redan ätit av den flera gånger såklart) och den var helt klart ätbar. Jag använde den i en wok.


Biffwok med jasmineris

ca 400 gr strimlad nötkött
ca 300 gr wokgrönsaker

Sås:
3 dl passerade tomater
1 röd chili
1 msk ingefära
1 msk flytande honung
chili & lime-krydda

1 näve cashewnötter

Fräs kött och grönsaker i en wokpanna.
Finhacka chilin. Blanda chili, tomater, kryddor och honung.
Häll över köttet och grönsakerna.
Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Släng i en näve nötter strax innan servering.
Servera med jasmineris.

Starkt, gott och enkelt. Nu ska jag hoppa in i duschen innan det är dags att ta tag i dagens middag. Det blir soppa, eftersom det är torsdag var det kanske inte så svårt att räkna ut det. Men det blir ett senare kapitel. Först duschen.

Sarek - Genom Eld Och Vatten


(den var ni fanimej inte beredda på!)

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ja, jisses vilken temperaturskilland det blev från den ena till den andra dan, brrr. Har fått börjat elda inne men vägrar sätta på elementena än =)



Hur god såg inte din wok ut då, vill ha!



2009-10-01 @ 19:03:14
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0