Kanelbullar hit och dit.

Jag vet att det är kanelbullar som gäller just nu, men jag tycker ju inte om kanelbulle. Jag vet att förutom kanelbulle så är det äpplen hit och äpplen dit som man ska baka med. Men jag tycker ju inte om äpplen i bakverk. Så jag har ju inget annat val än att vara precis tvärsom. Därför blev det idag efter skolan en helt vanlig smulpaj. Smaksatt med björnbär och päron. En björnbäronpaj helt enkelt. Enligt Kalix ska det vara en mycket bra kombination av smaker, och jag litar ju på Kalix. Såhär ser den ut:



Björnbäronpaj

Smuldeg:
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
100 gr smör

Fyllning:
3 päron
250 gr frysta eller färska björnbär
potatismjöl
råsocker

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva päronen tunt.
Lägg i botten på en pajform.
Strö över björnbär.
Strössla över lite potatismjöl och rätt så mycket råsocker.
Blanda ihop ingredienserna till smuldegen.
Smula över frukten och bären.
Grädda i ca 25 minuter.
Servera pajen varm med glass.

Plätt som en lätt. Och ingen kanelbulle eller äppelpaj så långt ögat kan nå. Någon annan dag kanske. Ibland måste man ju tillfredställa sina behov istället för att anpassa sig efter säsong. Undrar varför man ens skriver ut ett recept på smulpaj egentligen, det vet väl alla redan hur man gör? Fast det här receptet var ju faktiskt utan havregryn. Vilken revolution!

Kommentarer
Postat av: Annapanna från Kaaalix

Jag förväntar mig paj och wienerbröd då vi ses! <3

2009-10-06 @ 22:23:15
Postat av: carolina

tackaaar för receptet! jag gillr ju inte heller bullar men tänkte vara snäll och baka åt min sambo. det gick åt h-vete, så idag har jag bakat chokladbollar och blåbärsgrottor ;)

2009-10-06 @ 22:47:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha, kanske inte det bästa att säga om man jobbar på ett konditori, nej ;)



Charmigt namn förresten, björnbäronpaj :)

2009-10-07 @ 22:30:05
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0