Balles Schwarzwaldtårta.

Igår hade vi lite tårtverkstad här hemma. Eller vi och vi, jag övervakade mest och berättade var saker fanns. Det var mest Balle som hade tårtverkstad. Han bakade sitt livs första tårta. En Scwarzwaldtårta.

Schwarzwaldtårta:

ca 12 bitar

Tårtbottnar:
3 dl (200 gr) malda hasselnötskärnor
3 dl florsocker
4 äggvitor

Fyllning:
5 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker

Dekorationer:
125 gr smält mörk choklad


1. Rita ut 3 stycken cirklar på bakplåtspapper. Ca 23 cm i diameter. Smörj cirklarna med lite smör.


2. Blanda de malda hasselnötterna och florsocker i en burk.


3. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.


4. Vänd ner hasselnötsblandningen i äggviteskummet. Sen ska smeten se ut såhär.


5. Smält blockchokladen i ett vattenbad.
Bred ut det på ett bakplåtspapper och låt det stelna nästan helt.
Skär sedan rutor i chokladen.


6. Bred ut tårtbottnarna på de ritade cirklarna.
Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 10 minuter, eller tills de är torra.
Låt tårtbottnarna svalna helt.


7. Lägg en svalnad tårtbotten på ett tårtfat.


8. Bred ett tunt lager vispat grädde på.
Lägg sedan över nästa tårtbotten och gör samma sak en gång till.


9. När du har lagt på den tredje tårtbottnen är det dags att dekorera tårtan.
Spritsa över grädde och dekorera med chokladfyrkanterna.



10. Voíla! Så har du en färdig Schwarzwaldtårta.

Jag tycker att han gjorde ett kanonjobb för att vara hans livs första tårta. Jag är så stolt över honom. Visst, det råkade bli bara två tårtbottnar i stället för tre. Och ja, han kanske vispade grädden en aning för länge så att den mest liknar smör. Men på det stora hela. Ett bra jobb. Haha. Nu ligger pojkarna och sover men jag är uppe och pigg. Trots en sen kväll igår, och trots att vi var på Excet också. Sist vi var där låg jag ju i sängen till klockan 18. Men idag mår jag bra. Nu ska jag dricka coca-cola. Det får man göra när det är söndag och regnet öser ner utanför.

Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, jag blev så lycklig att jag hade kunnat pussa pizzagubben som tack. Eller visat BH:n, vad som helst nästan, för jag var sådär sjukt hungrig och sugen på vad-som-helst-bara-det-innehåller-massor-av-fett som man bara kan bli efter för många glas vin ;)



Vilket charmigt litet bildspel förresten!

2009-10-25 @ 13:09:40
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: carolina

jag sitter och dricker pepsi nu! ;) vad duktiga dom var som gjorde den tårtan...när man gör sin första tårta brukar det vara en typ...jordgubbstårta med färdiga bottnar från ica ;) mumsig såg den ut!

2009-10-25 @ 19:17:16
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Jessica

Men vad rediga dom var och schazwald som är så himla gott hade gärna kommit på tårtkalas =)



Ha en bra kväll!

2009-10-25 @ 19:28:35
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Ät med Nova

Japp det är den med kladdkakorna! Har tyvärr inte hunnit prova någon av dem än men det kommer nog inte dröja länge...



Vilken väldokumenterad tårtbakning! Han verkar tycka det är himla roligt att baka tårtor den där karln :)

2009-10-25 @ 20:04:51
URL: http://blogg.passagen.se/novanen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0