För den där Jansson frestar då inte alls.

Jag vet inte om jag skrev det för några veckor sen, men mitt under en lektion fick jag ett sjukt craving efter skinkfrestelse. Nästan så att jag lyckades lura i mig själv att det är det godaste i världen. Så sugen var jag. Sen glömde jag bort det, men la det väl ändå på minnet någonstans att det skulle vara gott med skinkfrestelse. I vissa familjer får man tydligen det på julafton som alternativ till Janssons Frestelse, men inte hemma hos mig. I år tänker jag ändra på det (just det mamma, du läste rätt!) för Jansson Frestelse är bland det äckligaste som finns. Så skinkfrestelse kommer det att bli. Och det var också det vi åt till middag idag.

Egentligen hade jag tänkt göra det igår, det känns som en bra söndagsrätt eftersom den tar sin lilla tid. Men min diskmaskin har fått för sig att det är jätteroligt att spara all disken under en vecka och sen diska allt på samma gång istället. Jag tror att det är för att den då får tillfälle att beklaga sig över hur synd det är om denna som får diska flera timmar i sträck istället för bara en kvart om dagen. Diskmaskinen själv skyller på att det är för att den går i skolan nu och... Ja. Jag vet inte. Det är åtminstone den officiella bortförklaringen som jag får från diskmaskinen. Och jag är inte den som tänker stå och tjata på en diskmaskin liksom. Bara det finns kastruller att laga mat i så är jag nöjd.

Men nu var det inte min diskmaskin jag skulle prata om. Jag skulle prata om skinkfrestelse.


Skinkfrestelse

4 portioner

800 gr potatis
ca 150 gr strimlad skinka
½ purjolök
½ dl hackad gräslök
2 msk vetemjöl
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl mjölk
salt
svartpeppar
riven ost


Skala och strimla potatisen, gärna i matberedare så går det undan.
Skiva purjon tunt och fräs den i smör.
Tillsätt vetemjöl. Rör ner grädde och mjölk och sjud ca 5 minuter.
Ta pannan av plattan och rör ner skinkan, gräslök och kryddor.
Häll röran i en en smord ugnsform varvad med den strimlade potatisen.
Strö över riven ost och grädda i 200 graders värme omkring 50 minuter.

Det var gott. Dock inte riktigt så gott som jag fick för mig den där gången i skolan. Men gott ändå. Något som är mindre gott, eller gôtt som vi säger här nere, är att Håkan Hellström tydligen var på Sticky Fingers i lördags. Precis som jag. Men såg jag någon Håkan? Nej. Visserligen var Håkan där och spelade tillsammans med White Moose i typ nio-tiden och vi kom inte till Sticky förrän vid ett - halv två så han var nog knappast kvar då men ändå. Bara tanken på det. Jag hade ju kunnat springa efter honom och ropat: "Hååååkaaan, vi ska inte till Ankeborg!" Och då hade han kunnat tänka: "Oh no, inte hon igen!" Och sprungit därifrån så fort hans hängselbyxeprydda ben bär honom.

Nu ska jag dricka lite efter-maten-te och titta på Halv Åtta Hos Mig.

John Fogerty - Never Ending Song Of Love

(för det är så självklart med lite country såhär en mörk höstkväll.)

Kommentarer
Postat av: carolina

åh, jag missade halvåtta hos mig för vi hade eget halvåtta hos mig, haha. blev lite sena med maten! meh, jansson som är så gott! inget ansjovisfan alltså? jag blev sjukt sugen på pizzasallad igår! köpte en burk och åt till maten idag, haha ;)

JAA, jag kommer ju kolla nästa gång med. den där jacki verkar ju helt, haha! vi satt och var generade i soffan alla tre ;)

2009-11-16 @ 20:01:53
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Carro

Janssons Frestelse är nog bland det vidrigaste som finns ! En gång när jag var på hospitalet så hade dom det till middag och jag var ju SJÄLVKLART tvungen att äta upp. Den enda avvikelse jag hade på min lista var Ananas och Gräddstuvad Pyttipanna annars .. För vem kommer och tänka på Janssons Frestelse som en maträtt man äter besides på jul? ;p

Usch, sen jädrar anamma blev det MINUS Janssons & Ansjovis på min lista å ;) haha

2009-11-17 @ 20:14:00
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: mor

Janssons Frestelse låter gått till jul . men mär du kommer hem får du laga lite av din mat.

2009-11-17 @ 21:00:32
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0