Apelsin-mazarintårta.

I väntan på att maten i ugnen ska bli färdig så tänkte jag visa upp en liten "tårta" jag bakade till adventsfikat. Det är mest en snabbtårta, eller fusktårta kan man kanske kalla det då den är väldigt enkel att göra och inte har flera lager eller fyllningar. Men god är den och lite julig är den allt också.


Apelsin-mazarintårta

Botten:
300 gr mandelmassa
3 ägg
rivet skal och saft från 1 apelsin

Glasyr:
100 gr mörk choklad
1 msk matolja

Garnering:
Valnötter

Riv mandelmassan grovt på rivjärn och rör den sedan smidig.
Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt.
Tillsätt apelsinskal och apelsinsaft.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten.
Grädda i 200 grader i 20 min. Låt kakan svalna.
Smält chokladen i vattenbad.
Rör ner olja och bred glasyren på kakan.
Hacka valnötterna grovt och dekorera med dem.

Jag undrar om jag har börjat tycka om mandelmassa, förut tyckte jag inte om det alls. Och vanliga mazariner tycker jag fortfarande inte om alls, förstår inte alls charmen med dem. Nu tyckte jag ju att den här kakan var god, och förut när jag bakade mandelgifflar tyckte jag att det var det godaste jag ätit på jättelänge. Ja, nog är det lite lustigt hur smaken förändras. Hej. Jag låter som en tant. Arbetsskada av alla pensionärer som kommer och fikar på konditoriet kanske? Nu måste det väl dukas lite så vi kan äta middag innan jag ska virka klart mössan som mitt barnbarn ska få i julklapp. Håhåjaja.

Rosanne Cash - I'm Movin' On

Kommentarer
Postat av: Malin

Vet du, jag gillade inte heller mandelmassa förr. Men nu... Let's grow old together! ;D

2009-11-30 @ 18:43:07
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Jessica

Visst är det konstigt det där med hur smakerna förändras.



Din mazarintårta ser iaf hur ljuvlig ut som helst, skulle ha firat 1a advent hos dig ser jag =)

2009-12-01 @ 08:47:16
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: åsa - hello sugar!

mazariner som man köper är jätteäckliga, de smakar plast eller nåt... men hemmagjorda är något heeeelt annat! :) och mums för apelsin i mazarintårtan, ger den där juliga touchen man vill ha den här tiden på året! :)

2009-12-01 @ 11:14:04
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm mandelmassabotten, yummie & chokladgalyr mmmm! Dessutom himla vackert med valnötterna på :)

2009-12-03 @ 11:36:34
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0