Och jag vet att allt är falskt och bedrägeri.

I onsdags hade jag ju bagarstuga i mitt kök, av någon anledning tyckte jag att det var nödvändigt att baka ungefär 70 stycken kanelbullar. Man kan ju fundera lite på varför då jag inte ens är särskilt förtjust i kanelbullar. Då är det tur att man ibland får vara den där fastern som bjuder på bullar och godis, så jag skickade med Pippen en bullpåse hem idag. Nu har vi nog bara sisådär 40 bullar kvar. Om ni också känner för att baka massor av kanelbullar så kommer mitt recept här:



Kanelbullar

ca 70 stycken

1 paket jäst
5 dl mjölk
150 gr margarin, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 ½ tsk kardemumma
12 dl vetemjöl

fyllning:
rumsvarmt smör
kanel
brun farin

garnering:
ägg
pärlsocker

Värm mjölken till 37 grader.
Lös upp jästen i lite av mjölken i en stor bunke. Häll i resten av mjölken.
Tillsätt margarin i bitar, socker, salt, kardemumma och vetemjöl.
Arbeta snabbt ihop degen tills den är smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat underlag och knåda den lätt. Dela degen i två delar.
Kavla ut en av degarna till en stor rektangel. Bred på margarin och strö över kanel och brun farin.
Rulla ihop från långänden. Dela i ca 35 lika stora delar och lägg i bullformar.
Gör samma sak med den andra delen. Låt bullarna jäsa övertäckta i 30 minuter.
Sätt ugnen på på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen ca 5 - 8 minuter. Låt bullarna svalna på galler.

Så var det. Vanligtvis har man ju strösocker i fyllningen också, men jag bytte till brun farin som ger lite mer kolasmak på det hela. Egentligen är jag ju inte den där fastern som bjuder på massa sötsaker, det är snarare mina föräldrar som proppar Pippen full med chips och godis och jag som emellanåt föreslår att han kanske ska äta någonting som är... Mat. Men jag kan ju ändå skicka med honom bullar hem. Speciellt som han envisades med att kalla mig "Faster" hela helgen. Annars brukar jag heta "Lilla" men nu i helgen var det bara: "Faster, sitt här!" "Faster, vad gör du?" "Jimmy, du får inte knuffa faster!" När jag började kalla honom Brorson var det tydligen inte lika roligt längre dock.

Nu har de åkt hem och vi njuter mest av lugnet efter stormen. Hoho. Den här helgen var inte alls bra i min Få-Jimmy-Att-Vilja-Ha-En-Bebis-kampanj. Han blev nog mest avskräckt. Jag måste nog få låna en lugnare bebis, någon som är typ nyss fyllda 1 år och inte gör så mycket väsen av sig. Någon som har en att låna ut?

I Monster - She's Giving Me The I

Kommentarer
Postat av: Jessica

Här borde vi baka ett gäng bullar till eftersom vi ska ha kalas på fredag, men vi får väl se eller om det blir något annat. Gott det låter med farinsocker i ist för strösocker.



Ha en bra dag!

2009-05-11 @ 08:14:42
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: åsa - hello sugar!

kanelbullar kan ju funka bra som mutor så det är alltid bra att ha några extra på lager i frysen. :) hehe, att försöka övertyga någon annan om att vilja ha barn däremot kan inte vara en lätt uppgift.

2009-05-11 @ 10:11:47
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Annispannis

BOSSE! Se till att ha fika som fan tills vi kommer ner, jag ska synda som den syndare jag är! (kom ihåg att jag även är fartsyndare fast i smyg, hahahahaha) fast fart på engelska är inte samma som på svenska, så det blir helt enkelt bara fel. Ha ha ha.



Jag har även så tråkigt att jag vissnar, det finns inte några bra bikinis nånstans!

2009-05-11 @ 13:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0