Maffiga mjuka kakor.

Jag var ju bortbjuden på middag hos Evelina i tisdags. Det som skulle bli en fin liten middag, var just också en fin ganska stor middag, med en efterföljande onsdag som jag helst vill förtränga. Jag och vin går inte ihop. Det var ju därför jag återgick till cider. Nu ska jag komma ihåg det i fortsättningen. Middagen var fin i alla fall. Till förrätt fick vi vitlöksbröd, till huvudrätt var det chipsgratäng (ja, ni hör ju själva. Chips i mat, kan det bli bättre? Jag måste be Evelina om receptet så att jag kan mata min man med det också. Eller ja, ännu viktigare: Mata mig själv.) och till efterrätt blev det vaniljglass med hallon och choklad. Så det var minsann en inte alls dålig middag. Jag blev både mätt, belåten och dyngrak.

Tidigare på tisdagen var det mest regn och åska så jag tyckte det var en perfekt dag för att baka lite. Efter allt vetebrödsbakande som jag ägnat mig åt på sistone så satsade jag på en annan gammal klassiker:



Sockerkaka med citronsmak

200 gr mjukt smör
2 1/4 dl strösocker
3 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
rivet skal från en citron

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det. Rör ner citronskalet.
Om du borstar citronen under varmt vatten ett tag innan du river skalet så går det mycket lättare.
 Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i ca 40 minuter.
Låt kakan svalna innan du stjälper upp den så håller den bättre. Ät.

Ja. Sen är ju det tråkiga med sockerkakor att de är som allra godast precis samma dag som man bakar dem. Så nu står det som är kvar av den mest i skafferiet. Fast jag tog mig faktiskt en liten smakbit igår också. Jag kunde ju ha ställt fram den och låtit mäklaren bjuda alla spekulanter på lägenheten som varit här och kikat idag. Tss. Som att de skulle få smaka på min sockerkaka när de tar ifrån mig mitt hem. Nu ska jag dricka te.

Green Day - Murder City

Kommentarer
Postat av: Katinka

Chipsgratäng låter jättespännande! Och tro jag det att det smakade gott.



Vet inte hur länge utställningen pågår på Mölndals Museum. Ring och kolla. Kul var det i alla fall!

2009-05-30 @ 11:04:27
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

De var riktigt njutbara :)



Lät som en toppenmiddag, tycker verkligen du ska lägga ut recept & bild på den där chipsgratängen ni åt, den lät ju underbar :) !!

2009-05-30 @ 18:24:03
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Jessica

En vanlig sockerkaka går ju alltid hem, så himla saftig och god din ser ut!

2009-05-30 @ 23:48:07
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0