För du kan inte fånga mig.

Det roligaste med att ha Balle på besök är att han är så lättimponerad. Förra helgen var det kycklingfond som imponerade på honom och som han tjatade om resten av helgen. I fredags när det var dags att laga middag fick han för första gången i livet se en aubergine. Jag har aldrig sett någon bli så lycklig över en aubergine. Var köper man dem? Vad kommer de ifrån? Hur växer de? Vad smakar det? Och så iväg till datorn för att googla på aubergine, som han förresten inte kunde uttala förrän efter tionde försöket. Vad hade vi aubergine till då? Jo, Fredagens Middag:



Risotto utan ris

För 4 pers

½ gul lök
1 ½ dl risoni
1 ½ dl bulgur
7 dl kokande vatten
3 msk tomatpuré
1 buljongtärning
paprikapulver
½ zucchini
½ aubergine
1 röd paprika
1 morot
1 knippe sparris

Hacka löken. Fräs lök, risoni och bulgur i en gryta tills det får en ljusbrun färg.
Häll över kokande vatten, tomatpuré, buljongtärning och paprikapulver.
 Låt koka på svag värme tills vattnet kokat bort. Tärna zucchini och aubergine.
Strimla paprikan och skär moroten i slantar. Hacka sparrisen.
 Fräs i en stekpanna och blanda sedan ner i grytan. Servera.

Jag tyckte det var gott, Jimmy saknade kött och Balle var mest nöjd över att han varit med och lagat en maträtt. Som kanske till och med var nyttig. Någon annan dag kanske jag berättar om hur fascinerad Balle blev när han fick höra att jag inte fick gå på McDonalds som barn utan gick på McDonalds första gången som 13-åring. Som att det är så himla konstigt. Mina barn ska inte heller få gå på McDonalds, och det beror kanske inte på att de förstör miljön och är ett multinationellt företag som var anledningen till att inte mina föräldrar tog med mig dit, utan snarare att McDonalds har förbaskat äcklig mat.

Nu ska jag titta på Supernatural, det har jag inte gjort sen jag bodde i Brighton. Undrar om jag har missat mycket under de senaste 3 åren?

Florence Valentin - 8 & 5

Kommentarer
Postat av: Jessica

Det där ser riktigt gott ut, vegetariska rätter har jag inte alltför många av så detta får jag spara.



Ha en bra dag!

2009-05-04 @ 08:18:03
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Katinka

Oj, vad mycket man har kvar i världen att upptäcka om man inte vet vad aubergine är....

2009-05-04 @ 12:36:30
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Balle

För de som inte vet vad tjejen skriver om här ovan har jag gjort vissa efterforskningar.



Aubergine, även äggplanta, äggört (Solanum melongena) är en växtart som tillhör familjen potatisväxter. Arten odlas som grönsak och den vanligaste typen är lila på utsidan men vit på insidan.



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Aubergine.jpg/200px-Aubergine.jpg



Ps. Att barn inte får uppleva MC Donalds förrän tonårsben är skrämmande, vart är världen på väg?

2009-05-04 @ 22:18:19
URL: http://www.aubergine-killen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0