Blommig falukorv till lunch.

Det blir inte mycket bloggande när solen skiner som den gör, fast å andra sidan är det förhoppningsvis inte så många som sitter inne och läser bloggar heller när solen skiner som den gör. Så det gör nog ingenting att man inte uppdaterar, eftersom ingen märker det ändå. De senaste dagarna har jag mest hängt i solen, hängt i solen och hängt i solen. Käkat lunch nere vid operan, slöat på en filt i Slottsskogen med Jimmy och Ann, varit på Hammarkullekarnevalen och druckit cider på en sjukt stor balkong i Kviberg. Så allt är alltså som det bör vara.

I torsdags hade vi tillgång till våran lägenhet på kvällstid för första gången på ett par dagar, mäklaren har haft visningar här nämligen så vi har blivit utskickade. Och vad gör man när man får vara i sin egen lägenhet? Jo, man passar på att äta middag förstås. Eftersom det alltid efterlyses nya recept på falukorv här ute i matbloggosfären så tänkte jag också dra mitt strå till stacken. Här är en mumsigt god och somrig torsdagsmiddag:



Falukorvsgryta med nykokt färskpotatis

För 2 pers

250 gr falukorv
1 morot
1,5 msk smör
1, 25 msk vetemjöl
½ köttbuljongstärning
1, 25 dl vatten
1, 25 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk dijonsenap
ca 1,5 dl salladskål

Skär falukorven i stavar. Strimla salladskål och skär moroten i slantar.
Fräs vetemjölet i smöret och späd av med buljong+vatten, grädde och mjölk.
Låt detta koka ihop ett tag, blanda sedan ner senapen. Lägg ner morotsslantarna i grytan.
Stek falukorven i en stekpanna, blanda ner korven i grytan tillsammans med salladskålen.
Smaka av med salt och peppar. Servera med nykokt färskpotatis.

Jag citerar Jimmy: "Falukorv är fan underskattat när det kommer till grytor och sånt!" Han har nog rätt. Oftast tänker i alla fall jag bara att falukorv är tråkigt. Men det här var riktigt gott och säkert riktigt barnvänligt också kan jag tänka mig. Nu ska jag åka ner och möta Lajjna vid tågstationen. Hon ska sova över här i natt innan hon ger sig ut på en pilgrimsvandring i Spanien. Helt ensam också. Sånt tycker jag är beundransvärt och sjukt modigt. Sen i eftermiddag ska jag och Jimmy kolla på en lägenhet också, så håll tummarna för oss!

Manic Street Preachers - Me And Stephen Hawkings

Kommentarer
Postat av: Jessica

Det där ser ju riktigt gott ut.



ha,ha nä det är ingen risk att pajen smälter i solen för den är nästan uppäten =).



Lycka till och hoppas lägenheten känns helt rätt för er!

2009-05-31 @ 11:37:31
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0