Nu gör det inget om jag dör...

Idag är det soligt och varmt igen, så jag ska snart tvinga med Jimmy ut på en promenad. Även om min mage fortfarande gör rätt så ont, men jag tänkte försöka gå av mig det. Om inte det fungerar så får vi väl gå hem igen. I söndags var det ju också soligt så jag tyckte det passade sig bra att baka såna här:



1 paket jäst
100 gr margarin
3 dl mjölk
1,5 dl socker
½ tsk salt
1 ½ tsk kardemumma
ca 7 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl vaniljkräm

Smula ner jästen i en bunke.
 Smält margarinet och blanda sedan ner mjölken med margarinet, värm till en temperatur på 37 grader.
Blanda ner i bunken och rör om tills jästen löses upp. Blanda ner socker, salt och kardemumma.
Blanda sedan ner cirka 7 dl vetemjöl tills degen är fast, smidig och lossnar från kanterna.
Det kan behövas mer, eller mindre, vetemjöl. Låt degen jäsa under duk i ca 30 minuter.
Arbeta ihop degen och lägg upp på mjölat bakbord, dela degen i två delar.
 Rulla ut varje del till två långa rullar, dela varje rulle i 12 delar.
Rulla till bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa under duk i 10 minuter.
Blanda vaniljkrämen. Gör en grop i varje bull och spritsa ner vaniljkräm i gropen. Låt jäsa i 15 minuter till.
Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ugn cirka 5-10 minuter.
 Låt bullarna svalna på galler. Smält margarin, pensla bullarna och doppa dem i strösocker. Ät.

Jimmy säger att det heter pariserbullar, det är nog nåt västgötskt påhitt. Själv säger jag fel och kallar dem för solkrämsbullar, vad solkräm är vet jag inte riktigt. Någonting jag själv hittat på, ungefär som köttfärstomater. Vilket egentligen är helt logiskt, eftersom det finns bifftomater. I receptet stod det dock Solskensbullar, så då kallar vi dem väl så. Hur många som finns kvar nu vet jag inte riktigt eftersom de är farligt goda, precis som så mycket annat här i världen. Nu ska jag ut och rasta pojkvännen. Han behöver det.

Andrew Bird - The Barn Tapes

Kommentarer
Postat av: Josefine

Åh, smarigga bullar ! :)

2009-03-17 @ 16:40:26
URL: http://jjossues.blogg.se/
Postat av: Evelina of västergörland

Måste hålla med Jimmy denna gången, Pariserbullar är dess enda och rätta namn!!!

2009-03-17 @ 17:03:01
Postat av: Katinka

Vet inte alls vad de där bullarna heter själv. Vet bara att de ser himmelska ut just nu... Så sugen är jag!

2009-03-17 @ 18:40:16
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Anonym

Pariserbullar låtar såååå kliché! AMENGUUU! Jag skulle säga att det ser ut som "ge mig en bulle, NU!" bullar. Om jag inte får en slänger jag mi i tisken och dör innan sommaren är här!

2009-03-18 @ 16:59:08
Postat av: Kalasgott

Men åh så smarriga, blev något sugen nu!! Haha

2009-03-18 @ 21:07:04
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0