För du är tom och jag är tom.



Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 msk socker
150 gr margarin

Fyllning:
150 gr mörk choklad med mint
3 ägg
1 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Garnering:
50 gr vit choklad

Börja med att blanda ihop pajdegen i en matberedare, eller för hand.
Lägg sedan in den i plastfolie och låt vila i kylen i ca 30 minuter.
Tryck sedan ut pajdegen i en pajform, nagga botten, täck kanterna med aliminiumfolie så inte degen glider ner.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter. Låt skalet svalna. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad.
Dela äggen, blanda gulorna med florsockret och vispa det pösigt. Tillsätt chokladen.
Vispa vitorna för sig till ett fast vitt skum. Vispa grädden för sig också till ett fast skum.
Vänd sedan ner både grädde och äggvitor i chokladsmeten försiktigt.
Fyll skalet med fyllningen. Ställ in i kylen i ca 1 timme.
 Smält den vita chokladen och spritsa den sedan över pajen i ett rutmönster,
 med hjälp av en plastpåse eller en spritser. Ät & njut.

Den här lilla godsaken bakade jag i söndags. Söndagar är så mycket bättre mysdag än fredag, på fredagar är man ändå bara trött. På söndagar har man alltid ångest över att nästa dag är måndag, så då kan man lika gärna göra något bra av dagen. Som att äta något gott och göra en god efterrätt till. Härmed inför jag söndag som mysdag. Ingen mera söndagsångest!

Idag storstädar vi. Jag har skrubbat ugnen i över en timme, fy farao. Annars har jag mest dammsugit, dammtorkat, rensat frysen och rengjort behållaren till soppåsarna. Det sistnämnda var minst roligt. Nu är jag värd en promenad, solen skiner ju dessutom! Ut med mig.

Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Oj vilken god choklad paj! Tack för din kommentar och tips om reprisen. Då får man kika på programmet på söndagar istället.



Hälsningar Nadja

2009-03-12 @ 10:26:39
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Sandra drömkaka

Mums igen säger jag då bara!!

Den här måste verkligen provas någongång choklad & bakningsberoende som jag är kan inte tänka mej annat än att testa den ; ) !

2009-04-14 @ 17:34:48
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0