Plommonpaj.

Jag bjuder lite plommonpaj nu, så bjuder jag på lite mer information om gårdagens inflyttningsfest hos Nina och Frida lite senare. Just nu är det för varmt för att jag ska orka formulera meningar. Därför blir det plommonpajen som vi åt till efterrätt i fredags:


Plommonpaj

Pajdeg:
75 gr smör
1 dl socker
1 ägg
1½ dl vetemjöl
2 tsk citronsaft (från en pressad citron)

Fyllning:
10 st plommon
½ dl socker
1 tsk potatismjöl
1 dl vispgrädde
1 ägg
mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker poröst.
 Tillsätt ägg, mjöl och citronsaft.
Blanda till en slät smet. Bred ut smeten i en pajform.
 Degen ska vara väldigt lös så man får lov att breda ut den och upp på kanterna.
Skålla plommonen i kokande vatten och dra av skalen. Halvera dem och kärna ur dem.
Lägg plommonen i pajformen. Blanda socker och potatismjöl och strö över plommonen.
Vispa grädden och tillsätt ett ägg, häll grädden över plommonen. Strö över mandelspån.
 Grädda i ca 30 minuter. Pajen är godast ljummen med lite vaniljglass till.

Ja, det var en del pill med den där pajen. Men ibland måste man ju anstränga sig lite om man vill äta någonting gott. Nu måste jag gå och dricka någonting och slänga av mig alla kläder. Puh, vad varmt det är. Men jag är inte bakis i alla fall. Det är bra, det hade nog varit en riktig plåga i den här värmen. Dricka. Byta kläder. Installera en pool på bakgården. Det är dagens planer. Det sistnämnda kommer nog att misslyckas. Fatalt.

Iggy Pop - Les Feuilles Mortes

Kommentarer
Postat av: Katinka

Men vad kul att du såg mig! Det var jag för jag bor där på Vasaplatsen och vi skulle möta upp min pappa utanför min port vid 14.30-tiden igår. Haha... Att du inte kom fram och sa hej! Jättekul ju!

2009-06-28 @ 15:51:22
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: åsa - hello sugar!

men jösses så gott det här lät! jag tror aldrig jag smakat en efterrätt med plommon, så det måste jag ju bara testa! :)

2009-06-28 @ 19:15:05
URL: http://hellosugar.se
Postat av: bakmammorna

oj vad gott det ser ut- vi har ett jättestort plommonträd så det här blir perfekt till hösten!

2009-06-28 @ 21:53:31
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Jessica

Plommonpaj har jag aldrig testat att göra, men plommon är ju supergott så det kan ju bara bli bra. Hoppas nu bara det blir massa plommon på träden i sommar så jag får testa.



Ha en bra dag!

2009-06-29 @ 08:50:39
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0