Det är ingen idé att göra sig till.

Jag är inte så förtjust i smörgåstårta. Det beror nog mest på att jag inte tycker om räkor, kaviar, leverpastej eller majonnäs. Jimmy är inte heller förtjust i smörgåstårta. Alls. Jag tänkte att om jag gör en smörgåstårta med bara goda saker i måste jag ju tycka om den. Jag utgick efter ett recept som jag hittade här och sen gjorde jag om det litegrann och det slutade såhär:



Italiensk smörgåstårta

För 2 pers

12 skivor formfranska

Fyllning 1:
1 tomat
ca 40 gr mozzarella
ca ½ dl pesto

Fyllning 2:
2 skivor parmaskinka
ca 5 st soltorkade tomater
philadelphia
lätt cremé fraiche

Fyllning 3:
½ ask cantadou vitlök
philadelphia
lätt cremé fraiche

Garnering:
4 skivor parmaskinka
gula & röda cocktailtomater
ruccola

Skär av kanterna av formfranskorna.
Finhacka tomaterna. Smula ner mozzarella.
Blanda med pesto och smeta över fyra stycken formfranskor.
Täck med fyra skivor till.
Hacka parmaskinkan och soltorkade tomater,
blanda med philadelphia och créme fraiche till en jämn smet.
Bred på nästa fyllning och täck med 4 brödskivor till.
Blanda ihop cantadou, philadelphia och créme fraiche.
Bred på det översta lagret och på sidorna av smörgåstårtan.
Täck sidorna med parmaskinka.
Täck toppen med ruccola och delade cocktailtomater.
Låt stå i kyl över natten, eller åtminstone några timmar.

Eftersom jag är en pestotokig tönt, och ganska förtjust i all italiensk mat överlag så var det den godaste smörgåstårta jag ätit. Höhö, lite smånöjd är jag allt. Jimmy som inte tycker om smörgåstårta alls tyckte inte om min heller. Nej, det är ingen idé att göra sig till. Hädanefter ska han bara få snabbmakaroner och köttbullar. Tss. Jag skojar bara. Det är ju faktiskt inte hans fel att han inte gillar smörgåstårta. Jag gillar ju inte heller smörgåstårta i vanliga fall. Gissa om min mamma höll på att gå i taket när det var studentdags och jag vägrade ha smörgåstårta. Ja, sån är jag. Familjens svarta får. Gillar inte smörgåstårta och är totalt ointresserad av bilar. Jag måste vara adopterad.

Tori Amos - Ophelia

Kommentarer
Postat av: Ann

Jag håller med dig på alla punkter. Hatar smörgåstårta!

2009-06-10 @ 09:46:08
URL: http://www.derknackarsch.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag gillar för det mesta smörgåstårta bara jag slipper leverpastej, räkor, lax, legymsallad, mimosasallad, ja det finns säkert mer =). Haha, rätt så kräsen är jag.



Och jag tror nog det är så att dom man gör själv (när man är lite kräsen som jag) är dom absolut bästa, då får man dom precis som man vill.



Din variant låter god, philadelphia i är ju toppen.



Ha en bra dag!



2009-06-10 @ 09:56:22
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack så mycket för dina mattips för storbiritannien! Får se om jag lyckas hitta de maträtterna/ställena du rekommenderade!!



Åh den där smörgåstårtan ser riktigt god ut!! Brukar inte vara så förtjust i smörgåstårta (majonäs o tonfisk o räkor o så) men den du har gjort här verkar rikrigt riktigt god!! :) bara mumsiga ingredienser.!!

2009-06-10 @ 19:57:09
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0