Kärt barn har många namn.

Idag var det jag som tjatade på Jimmy om att vi skulle gå och köpa glass och Jimmy som var duktig och sa ifrån. Så istället åkte vi ner på stan och köpte böcker, massa Ramlösa i olika smaker och frukt. Sedan åkte vi hem och åt en gammal klassiker, nämligen hemmagjord kebab. Det var precis lika gott som vanligt, om inte ännu godare då jag gjorde en egen sås till som var väldigt god.

Efter maten gick det inte så bra med det där nyttiga ändå. I något svagt ögonblick i lördags så lovade jag nämligen att jag skulle baka Mockarutor. Eller vad man nu vill att det ska heta: Kärleksmums eller chokladrutor kan man också säga. I min mammas handskrivna lilla receptbok heter den "Mors Godaste Kaka". Men roligaste namnet har nog ändå min morbror på denna kaka. Han kallar den för Kissemurra-kaka. Vad han har fått det ifrån vet jag inte riktigt, men han håller stenhårt fast vid det namnet i alla fall. Det receptet som jag följde nu hette i alla fall Mockarutor.



Mockarutor

ca 40 st

2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
150 gr smör

Glasyr:
4 msk smält smör
250 gr florsocker
3 msk kakao
3 msk starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker

riven kokos

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölken.
Blanda ner vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Rör ner i äggvispet.
Smält smöret och rör ner det i smeten.
Häll smeten i en långpanna som klätts med bakplåtspapper.
Grädda kakan i 15 minuter.
Gör glasyren. Blanda det smälta smöret med florsocker, kakao, kaffe och vaniljsocker.
Bred glasyren över kakan medan den fortfarande är varm och strö sedan över kokos.
Skär kakan i bitar.

Nu kommer jag att ha Evelina här ringandes på dörren inom en halvtimme tror jag. Så extatisk blev hon i lördags när jag sa att jag skulle baka mockarutor någon gång i veckan. Jimmy som gått runt och beklagat sig över att morotskakan är slut är nu nöjd igen och allt är frid och fröjd. Nu är det filmdags, vi får se om jag orkar se en hel film då jag ska upp klockan sex imorgon bitti och jobba. Men jag kan se början i alla fall, sova går ju ändå inte i den här värmen.

The Rolling Stones - Gimme Shelter

Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh mina kakor! När kan jag komma till er? ;-))

2009-07-02 @ 14:12:10
Postat av: Jessica

Kärleksmums är en alltid återkommande kaka här hemma, så goda. Vad höga och fina dina blev.



Hoppas du får en bra helg och jag är faktiskt lite benägen att hålla med dig om värmen även om jag knappt vågar säga det högt kanske får horder av soldyrkare efter mig. Ge mig lite svalka nu.

2009-07-03 @ 11:29:23
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0