Amerikanska Chokladrutor.

Efter att ha gått runt i flera dagar och varit sugen på chokladkakor så gjorde jag idag slag i saken och bakade dessa, som enligt boken Sju Sorters Kakor kallas för Amerikanska Chokladrutor.



Amerikanska chokladrutor

Ca 20 stycken

100 gr hasselnötskärnor
150 gr smör
1 dl kakao
3 ägg
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 150 grader.
Smörj och mjöla ett bakplåtspapper. Lägg det i en halv långpanna.
Hacka nötterna grovt. Smält smöret och tillsätt kakaon, rör om tills smeten är slät.
 Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
 Rör ner chokladblandningen och vetemjöl och bakpulver i äggsmeten.
Tillsätt nötterna.
 Bred ut smeten i långpanna. Grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter.
Låt kakan svalna och skär den sedan i rutor.

Mmm. Bakverk med choklad är ju lite av en svaghet för mig. Vanliga chokladkakor av marabou-typen är jag inte särskilt förtjust i. Och kakor, tårtor och liknande tycker jag mer om att baka än att äta. Men just bakverk med choklad kan jag sätta i mig hur mycket som helst. Så de här godbitarna är nog slut snart. Godast är de förstås varma med en klick vispgrädde till. Mums.

Nu tittar jag på Revolutionary Road. Jag har verkligen inte tålamod till att se filmer längre. Jag tycker ju att filmen är bra, ändå orkar jag inte sitta ner och titta på hela utan att bli rastlös. Nåja. Nu ska jag återgå till soffan.

Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

mmm, de där såg ljuvligt goda ut! :) jag är också svag för bakverk med choklad och även om jag ätit en stor middag har jag alltid av någon konstig anledning massor med extra plats för bakverk i magen. :)

2009-07-19 @ 16:25:48
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Jessica

Mmmm, behöver jag säga mer. Dessutom har du lagat massa god mat med, både kycklingen och lövbiffgrytan låter riktigt goda.¨



Hoppas du får en bra vecka!

2009-07-19 @ 21:12:56
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Den såg inte lite god ut den där, kakoman som jag är dregglar jag...

2009-07-23 @ 18:03:44
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0