För vem skulle bry sig om våra hjärtan blev förstörda?

Såhär i kristider gäller det ju att hålla i pengarna. Och för att vara lite ekonomisk så har jag idag bakat bröd. Eller så bakade jag bröd bara för att jag hade lust. Onyttigt bröd blev det också, inte något dinkel eller fullkorn så långt ögat kan nå. Dör jag nu? Antagligen. Grejen med bröd i vårat hushålle är att det är mest jag som äter det. Såvida det inte är en brödsort som Jimmy tycker om, då tar det nämligen slut på en dag. Jag vet inte ännu om han tycker om det här brödet eller ej, det återstår väl att se. Jag skulle tippa på att han gör det, och att jag får baka nytt bröd i övermorgon igen.



Till 10 stycken behöver du:

6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1½ msk socker
150 gr margarin
25 gr jäst
1 dl mjölk
2 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Finfördela ner margarinet med fingertopparna.
 Rör ut jästen i kall mjölk och vispa sedan ner äggen med jäst & mjölk.
 Häll detta över mjölblandningen och arbeta ihop till en smidig deg.
Låt degen jäsa svalt i 4 timmar.
Cirka 12 grader är lagom,
så om ni har ett lite svalare skafferi är det perfekt att låta degen jäsa där.
Arbeta upp degen, ta undan en liten bit av degen och forma 10 runda bullar av resten.
Lägg bullarna i formar.
 Arbeta in lite mera mjöl i den sparade degbiten,
 rulla den sedan till 10 små kulor och lägg en kula ovanpå varje bulle.
Låt jäsa i 45 minuter. Pensla med ägg. Grädda i ugnen 8 minuter på 250 grader.

Sen får man äta Briocherna hur man vill. Jag gissar på att jag kommer att ha smör och rökt kalkon på min frukostmacka imorgon bitti. Nu ska jag titta på reprisen på Criminal Minds. Sen är det sovdags.

Frida Hyvönen - Dirty Dancing

Kommentarer
Postat av: Katinka

Åhh. Man skulle ju kunna tro att du också är på mutarstigen idag ju.. Men äter han inte mycket bröd har du ju tyvärr inte mycket för det...

2009-02-16 @ 13:20:13
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0