För du är det finaste jag vet.

Jag har tjatat i några veckor om varm choklad. Jag vill ha varm choklad hit, och varm choklad dit. Igår tröttnade Jimmy på mitt tjat och kom hem med ett paket O'boy. Han är såååå dulli'! Och varm choklad blev det, men det avnjuter man ju inte bara sådär utan någonting till, så jag avnjöt det såhär:



För fyra små björnbärspajer gör du såhär:

Pajdeg:
2½ dl mjöl
½ dl socker
75 gr smör
½ äggula
2 msk iskallt vatten

Fyllning:
300 gr björnbär
3/4 dl socker
ca ½ dl potatismjöl
citronskal

Börja med att blanda ner alla ingredienser till degen utom vattnet i en matberedare.
Blanda sedan i kallt vatten en matsked i taget, kör till en slät deg.
Låt degen vila i kylskåp i 30 minuter. Blanda under tiden ihop fyllningen.
Dela degen i fyra delar och lägg i fyra små smorda pajformar.
Om det blir deg över kan ni spara den och använda den till att göra ett rutmönster ovanpå pajen sen.
Fördela fyllningen i pajerna. Lägg över den sparade degen som ett rutmönster.
Grädda i mitten av ugnen. 25 minuter, 175 grader. Servera med vaniljsås.

Nu ska jag skriva ut min hemtenta och börja kika lite på den. Ikväll ska jag tydligen på insparkspub. Man ska uppenbarligen umgås med sina klasskamrater även utanför skolan. Ja, där ser man. Undrar om man måste vara trevlig också, eller om det räcker med att umgås? Hm. Jag är hunkri.

Laleh - The End

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0