Pernillas julbröd.

Jag har konstigt nog inte alls något sug efter att göra julgodis i år. Det finns ingen lust alls överhuvudtaget. Nu är det visserligen 20 dagar kvar till julafton så det kanske kommer så småningom. Men jag har ju alltid lust att baka, så jag bakar lite julekakor istället. Igår bakade jag två fina vetelängder med lite lagom julkänsla. Från början skulle det vara ett italienskt påskbröd, men jag gjorde om receptet som jag själv ville och så blev det ett Pernillas Julbröd istället.


Pernillas Julbröd

Till 2 längder

½ dl ljummet vatten
1 pkt jäst
1½ dl mjölk
2 dl socker
100 gr smör
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 apelsin
ca 14 dl vetemjöl
1 dl syltade apelsinskal
1½ dl russin

Till garnering:
1 äggula
2 msk mjölk
kanel
socker

Smält smör tillsammans med mjölk och socker i en kastrull.
Rör tills sockret smält helt. Låt svalna.
Lös upp jästen i vattnet.
Vispa äggen pösiga i en stor skål.
Tillsätt apelsinskal och jästlösningen.
Rör ner hälften av mjölet och vaniljsocker.
Blanda ner smörblandningen.
Arbeta in resten av mjölet lite i taget tills du får en smidig deg.
Arbeta in russin och apelsinskal.
Låt degen jäsa under handduk i 2 timmar.
Klä en plåt med bakplåtspapper.
Ta upp degen och dela den i två delar.
Dela sedan varje del i två delar till och snurra dem runt varandra till en längd.
Låt jäsa under bakduk i 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla längderna med äggula uppvispat med mjölk. Strö över socker och kanel.
Grädda i ca 15 minuter.

Man får hålla lite kolla på dem i ugnen så att de inte blir för mörka. Det går ju undan det här med vetebröd. Ni får ursäkta den dåliga bilden. Jag cuttar nog min kamera snart. En systemkamera, det vore något det. Det där var inte det enda jag bakade igår för sen under kvällen kom Jolin och Evelina hit så bakade vi pepparkakor i mängder.




Nu borde vi ha pepparkakor så att det räcker fram till jul, men med tanke på att Jimmy verkar knarka pepparkakor så får vi väl se hur det blir med den saken. Nu ska jag äta upp min "frunch" och sen ska jag till skolan för introduktion om B-uppsatsen. Det blir ju spännande. Skönt med lite skola såhär på fredagen så man verkligen får känna att det är helg sen. Haha.

Amy Winehouse - Help Yourself

Kommentarer
Postat av: Jessica

Pepparkaksbak är alltid trevligt, speciellt om man är några stycken.



Ha en bra 1:a advent!

2009-12-06 @ 08:59:11
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Åh jag vill också baka pepparkakor, har inte hunnit än! Längtar!!!

2009-12-08 @ 21:53:19
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0