Kakor kan man inte leva på.

Man kan faktiskt inte leva på bakelser, hur goda de än är. Därför fick jag lov att laga lite middag till oss idag också. Det blev en gryta. Vad gör man inte för att göra Jimmy lycklig? Lite långkok och sen är han snäll resten av kvällen. Tur för mig, för pepparkakorna har han ätit upp så nu kan han inte äta några sådana för att hålla sig snäll längre.


Porter-gryta med bulgur

För 3 portioner

ca 400 gr grytbitar av nöt
1 gul lök
2,5 dl porteröl
2-3 dl vatten
1 tärning köttbuljong
1 msk soja
2 msk tomatpuré
rosmarin
timjan
3 vitlöksklyftor
1 morot
1 palsternacka

Skala och finhacka löken.
Fräs köttet och löken i en gryta.
Häll över öl och vatten.
Blanda ner buljong, soja, tomatpuré, kryddor och pressade vitlöksklyftor.
Låt koka ihop i cirka 45 minuter.
Skala och skär morot och palsternacka i bitar
och lägg ner i grytan när ca 20 minuter återstår av koktiden.
Servera med bulgur och lite grönt.

Palsternacka. Det är grejer det. Helst rostad i ugnen förstås men kokad är inte alls dumt det heller. Den här grytan var inte dum. Grytor är sällan dumma, de är oftast snälla. Dels för att de sköter sig själva men också för att de mättar förbannat bra.

Idag har jag och Jimmy varit på stan och försökt hitta julklappar. Det går sådär. Det är mamma och pappa som är krångligast konstigt nog. Idag hittade jag julklappar till Pippen och Storebror men vad som ska köpas till mor och far är oklart. Och Jimmy förstås, Jimmy är alltid svårast. Det är himla orättvist faktiskt för jag är nog lättast i världen att köpa julklappar till. Det sa till och med Sandy till Jimmy när hon var här och hälsade på: "Är det inte skönt att det är så lätt att köpa presenter till Pernilla?" Eller nåt liknande. Fast det tycker inte Jimmy. Han är konstig. Det räcker ju med att det är rosa, prickigt, gulligt, färgglatt eller har med Håkan Hellström att göra för att göra mig lycklig. Som idag, då kunde man köpa hans live-dvd signerad på Rock House. Köpte Jimmy någon? Icke. Han hade ju kunnat ha min julklapp färdig som i ett nafs. Nu ska jag sluta skriva och sova istället.

The Amazing - Deportation Day

Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

haha, killar och julklappar, det är nog någon kromosom i hjärnan som gör att det inte riktigt går ihop. :)



jag måste hitta nåt till min pappa, känns mycket svårt!

2009-12-10 @ 13:16:21
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Emmas Kök

portergryta är ju riktigt gott! blir sugen på det nu fast jag nyss ätit lunch.. :)

2009-12-10 @ 14:00:43
URL: http://emmaskök.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0