Evelinas chipsgratäng.

För några månader sedan bjöd Evelina på finfin middag hemma hos sig, då fick vi chipsgratäng till huvudrätt. När jag skrev om detta så var det en del som tyckte att jag skulle skriva ut receptet här, men då jag varken hade recept eller bild på chipsgratängen just då så blev det inget. Nu har jag lyckats tjata till mig receptet av Evelina och i söndags gjorde jag chipsgratänge här hemma. Chips i mat, det är ju genialiskt. Och så gott också:


Evelinas chipsgratäng

För 4 pers

1 påse quornbitar
1 gul lök
1 burk kantareller
2 tomater
riven ost
1 påse Grill&Pepper-chips
2,5 dl ostsås

Börja med att marinera quornbitarna minst en timme innan rätten ska tillagas.
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och hacka lök.
Fräs quorn, kantareller och lök i en stekpanna.
Smörj en gratängform och täck hela botten med chips.
Häll det mesta av ostsåsen över chipsen. Häll över quornblandningen.
Häll över den resterande ostsåsen. Lägg ett till lager chips ovanpå.
Täck med skivade tomater och riven ost.
Gratinera i ca 15-20 minuter tills gratängen fått fin färg.

Man behöver såklart inte ha grill&pepper-chips, man kan helt enkelt ta sin favoritsort med chips. Och quornbitarna kan enkelt bytas ut mot kycklingfilé eller fläskfilé om man så vill. Dessutom kan man som Jimmy sitta och peta ur alla kantareller och lägga dem på sin sambos tallrik om man inte tycker om kantareller. Jag känner att jag måste börja bli lite hårdare på "ät och håll käften"-fronten och därför hade jag i kantareller fastän Jimmy inte tycker om svamp. Mouwahahaha. Ja. Jag börjar förvandlas till min mamma. Jag antar att det är oundvikligt.

Nu har jag tröttnat på att vara sjuk. Det känns som att det enda jag gör är att snyta mig och svettas ungefär. Jag känner mig för pigg för att bara ligga ner men så fort jag försöker anstränga mig lite så blir jag helt yr och svettig. Så jag antar att jag har feber också. Men feber är bra, då håller kroppen på och bekämpa sjukdomen. Synd bara att man ska behöva vara så varm och yr. Nu ska jag tvinga in mig själv i duschen, kanske skrubba bort lite baciller. Krya på mig!

Kommentarer
Postat av: hogie

SVININFLUENSA!

2009-08-18 @ 13:14:29
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas det är svininfluensa!

2009-08-18 @ 16:50:11
Postat av: hogie

Höhö. Då är det ju liksom gjort. Det är fördel.

2009-08-19 @ 10:59:49
URL: http://hogieskill.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0