Baguetter är också bröd.

Idag när jag låg i sängen och var allmänt förkyld så säger Jimmy: "Kan inte du baka bullar idag?" Han är så gullig och omtänksam. Det var nog mest för att han ville styrka sin teori om att han tappar håret om han inte äter tillräckligt med bullar. Några bullar bakade jag inte, däremot orkade jag mig på att baka några baguetter. Det var sådär lagom jobbigt med arbete och så fick man ju vila emellanåt när de skulle jäsa. Så här blev resultatet:


Baguetter

4 stycken (eller 2 stora)

50 gr jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
1 msk ljus sirap
1 dl grahamsmjöl
9 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Blanda ut jästen med en deciliter vatten, 37 grader varmt.
Tillsätt resten av vattnet. Blanda ut med salt och sirap.
Tillsätt mjölet, lite i taget och arbeta ihop till en smidig och lös deg.
Strö över lite vetemjöl över degen och låt jäsa under bakduk i cirka 1 timme.
Ta upp degen på mjölat bakbord. KNÅDA INTE, utan dra lätt ut den till en rektangel.
Dela rektangeln i 4 längder. Vrid varje längd lite lätt och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper.
Låt jäsa under bakduk i 10 minuter.
Grädda i 10 minuter på 250 grader, sänk därefter till 150 grader och grädda i 10 minuter till.
 Låt svalna på galler utan bakduk.

Ja. Det var faktiskt inte svårt alls. Sen kanske baguetterna inte blev de snyggaste i världen, men det får man ju öva sig till. Jag smaksatte mina med några nypor torkad timjan och rosmarin också för att göra dem lite roligare. Med tanke på att 2 av baguetterna redan blivit uppätna så tror jag de fick godkänt. Han som jag bor med som inte äter bröd åt 1½ på en gång. Så jag antar att de där bullarna kan vänta ett tag till, man kan ju faktiskt baka annat också.

Nu ska jag dricka en kopp te till och fortsätta snyta mig. Jag tror febern har lagt sig nu åtminstone för jag kan faktiskt både stå och gå utan att svettas ihjäl. Tji fick du din näthatare som hoppas att jag har svininfluensa!

Bad Religion - Grains Of Wrath

Kommentarer
Postat av: Emilies Skafferi

Mmm mums jag älskar baguetter!

2009-08-18 @ 21:01:47
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Emilies Skafferi

Mmm mums jag älskar baguetter!

2009-08-18 @ 21:03:19
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: bakmammorna

de ser supergoda ut! det är perfekt med sånt som inte behöver knådas :-)

2009-08-18 @ 21:26:40
URL: http://bakmammorna.blogspot.com.
Postat av: Jessica

Åh, vad goda dom ser ut, skulle gärna sätta tänderna i en med massa god fyllning.



Hoppas du kryat på dig och får en bra kväll!

2009-08-20 @ 16:53:52
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0