Apelsinkrans.

Idag tog jag tag i fredagsfikat. Så det blev söndagsfika istället. Söndagsfika är också bra. Speciellt när söndagsfikat blir så enormt att det kommer att räcka i säkert en månad. Eller ja, åtminstone en vecka. Jag vet inte vad jag fått tag i för superjäst, men jäste gjorde det i alla fall. Och jäste och jäste. Jag återgick till vetebröd den här veckan, mest för att det är så skönt att gräva ner händerna i en vetedeg. Mmmm. Okej. Just det ja. Apelsinkrans:


Apelsinkrans

50 gr jäst
5 dl mjölk
150 gr smör
1 tsk salt
1½ dl socker
ca 12 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gr rumsvarmt smör
150 gr syltade apelsinskal
1 dl florsocker

Garnering:
uppvispat ägg
pärlsocker
mandelspån

Smula ner jästen i 1 dl av mjölken och rör om.
Smält snöret. Tillsätt resten av mjölken och låt det ljummas.
 Blanda i en bunke med jästblandningen, salt och socker.
Blanda ner hälften av vetemjölet och arbeta ihop till en deg.
Blanda i resten av vetemjölet tills degen är smidig. S
trö över vetemjöl och låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter.
Blanda under tiden ihop fyllningen.
Lyft upp degen på mjölat underlag och knåda ihop den.
Kavla degen till en stor rektangel. Bred på fyllningen.
Rulla ihop degen och platta ut rullen liten. Skär längden på diagonalen så att det blir som tårtbitar.
/\/\/\/\/ så ska det se ut ungefär.
Ta tårtbitarna och lägg ihop dem till en krans på en pappersbeklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 20 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker och mandelspån.
Grädda i ca 25 minuter på 175 grader.

Det framgår nog inte på bilden hur sjukt stor den här kransen blev i ugnen sen. Den är monstruös. Jag kommer då verkligen inte att behöva baka igen innan vi flyttar, och kanske inte på ytterliggare 3 veckor. Haha. Det blev en tårtbit över när jag skulle lägga ihop kransen också så den fick bli en bulle. Inte heller hur gigantisk bullen är framkommer av bilden. Den är nästan som en Hagabulle för tusan. Och vet ni inte vad en Hagabulle är så tänk såhär: Jävligt stor bulle.



Nu ska jag dricka te och försöka få Balle att förstå att man tjänar jävligt mycket pengar på att inte äta ute varje dag. Balle vill inte förstå det för han är mitt uppe i ett avsnitt av The Cougar (say what?) så jag får inte störa honom. Det är nog bättre att jag fokuserar på mitt te och mitt söndagsfika ändå.

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, typiskt att det inte var den chokladen som fanns att smaka på!



Det där lät och såg väldigt gott ut förresten. Bara vetebröd är ju himmelskt, och med fyllning... MUMS! :D

2009-08-23 @ 23:24:47
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vilken underbar krans, tror nog aldrig jag sett en sådan tårtbitsvariant förut, men den är så himla läcker.



Hoppas du får en bra dag!

2009-08-24 @ 09:38:20
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: *Em

Heej :) Kikar in igen. Allt bra med dig idag?

2009-08-24 @ 12:37:19
URL: http://emelojs.blogg.se/
Postat av: Linda Q

Guuud så gott!

2009-08-24 @ 19:24:11
URL: http://lindaq.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0