Nere vid kanalerna.

Lite senare idag ska jag berätta om den eminenta middagen jag var bjuden på igår. Men först kommer Måndagens Middag:



Couscoussallad med grillad halloumi

För 2 pers.

2,5 dl grönsaksbuljong
2 dl couscous
1 msk olivolja
1 apelsin
½ blodgrapefrukt
1 avokado
färsk basilika
cashewnötter

Dressing:
½ citron, rivet skal och saften
1 vitlöksklyfta
½ röd chilifrukt
olivolja
sweet chili-sås

Koka upp grönsaksbuljong och olivolja. Lägg couscousen i en skål, häll över den kokande buljongen.
Täck med plastfolie och låt svälla i ca 10 minuter. Lägg i en klick smör och rör om.
Skala och hacka apelsin, grapefrukt och avokado. Blanda ner i couscousen.
Hacka färsk basilika, rör ner i couscousen tillsammans med 1 näve cashewnötter.
Gör i ordning dressingen; Riv skalet och pressa ur saften. Riv ner en vitlöksklyfta och finhackad chili.
Häll i lite olivolja och sweet chili-sås. Häll dressingen över couscoussalladen och rör om.
Servera med halloumi, grillad eller stekt i grillpanna.

Jag brukar ju verkligen inte vara förtjust i couscous när vi gör den hemma, men det här var verkligen hur gott som helst. Jag skulle kunna äta det varje dag hela sommaren. Nästan. Helt galet gott. Och sen jag fick tipset om att röra ner en klick smör i couscousen så det blir mycket krämigare så blir det NÄSTAN som på restaurang. Sen att grillad halloumi kan vara bland det godaste som finns gjorde ju inte maträtten sämre.

Nu ska jag städa lite i det här lilla kyffet, och så måste jag gå och hämta lite kurslitteratur. Dessutom ska jag skicka iväg Jimmy på äventyr. Jag har strykt hans skjorta och allt. Det är så konstig med mig, jag kan så mycket...

The Creation - Painter Man

Kommentarer
Postat av: Katinka

Ja, du verkar vara otroligt händig och kapabel. Stryka skjorta? I detta hus stryks inga skjortor. Du är ju min idol Pernilla!

2009-04-22 @ 18:36:28
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0