Ner i ljuva livet.

Som jag skrev i torsdags så bakade jag ju en äppelkaka eftersom man måste ha något att bjuda gästerna på. Men eftersom jag tillhör en generation som sällan äter bakverk så står äppelkakan snällt kvar i skafferiet, därför värmde jag själv nyss på en liten bit i micron och satte mig på balkongen och åt upp den. Den är väldigt god faktiskt, och jag är inte ens speciellt förtjust i äppelkakor så det är minsann inget dåligt betyg. Här kommer den:



Mandeläppelkaka

200 gr mandelmassa
175 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
½ dl kesella
3 ägg
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 äpplen, skalade och grovrivna
4 äpplen, skalade och skivade
strösocker
kardemumma

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en halv långpanna med bakplåtspapper.
Riv ner mandelmassan i en bunke, klicka ner smöret och rör till en jämn smet.
Rör ner strösocker, kesella och ett ägg i taget.
Blanda mjölet och bakpulvret, och rör sedan ner det i smeten tillsammans med äppelrivet.
Häll smeten i långpanna och dekorera med äppelskivor.
Pudra över strösocker och kardemumma.
Grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter.

Man kan äta den med vaniljsås eller vaniljglass, men eftersom jag inte tycker om något av det så äter jag kakan som den är och det går precis lika bra. Jag längtar tills jag blir pensionär och får ha kafferep med mina väninnor. Jimmy säger att jag redan är en liten tant. När han sitter och drömmer om platt-tv och xbox så säger jag att jag vill ha en hylla i fönstret till mina blommor och ett skafferi som är så stort att man kan gå in i det. Blicken jag får då, den är inte att leka med. Undrar när jag ska vara ungdom? För jag var ju som ett litet barn ungefär fram tills... 2007, och sen blev jag en tant direkt. Jag får nog ha min ungdom samtidigt som jag tar mig min flipp i 55-årsåldern.

Nu väntar vi på att doktorn ska ringa Jimmy och sen ska vi gå och handla. Meddelande till svärmor: Jimmy är alltså inte sjuk, han behöver bara nytt recept på sin allergimedicin utskriven. Annars mår han bra och sitter här bredvid och äter kanelknäcke. Så. Just det ett meddelande till Hanna också; Din 20-lapp ligger på gräset nedanför våran balkong, men någon har kört över den med en gräsklippare så den är mest halv.

AC/DC - Walk All Over You

Kommentarer
Postat av: Hanna

VA? Dög inte min 20-lapp för dem alltså så de slängde den på gräsmattan? Nu blir jag lite sårad å besviken faktiskt! Här är man generös.. Känns som när nån dricker upp ens fanta.. Sorg..!

2009-04-27 @ 14:23:50
Postat av: Katinka

Va?? Tillhör du en generation som inte äter kakor?? Vilken generation är det och varför tillhör inte jag den?

2009-04-27 @ 18:34:14
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Mmm denna gillade jag! Den måste jag prova.



Hälsningar Nadja



PS! Tack för berömmet, din sida har också en massa gott!

2009-04-28 @ 13:07:38
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0