Jag står i Vasaparken.

Jag är lite trött idag. Skulle precis gå och lägga mig igår när jag och Des började samtala på msn. Dagens ämne var, som så ofta för alla i våran ålder, framtidsångest. Jag vet inte riktigt vad som har hänt med mig, men jag har lagt min på hyllan ett tag. Detta trots att jag har 800 kronor på mitt konto som jag ska överleva på i minst 4 veckor till. MINST. Ändå sitter jag här och tänker: "Det ordnar sig." För det gör det ju, på ett eller annat sätt ordnar det sig alltid. Och jag kanske har tröttnat lite på att oroa mig.

Framtiden är trots allt det enda vi har makt att bestämma över själva. Det går inte att gå och vänta på att någon ska bestämma åt en vad man ska göra, man måste bestämma själv. Ibland bestämmer man sig för fel sak, men då är det fina med det hela att man kan alltid flytta hem/hoppa av/börja om/göra något annat. Men om man inte ens försöker, då kommer man ju undra resten av livet hur det skulle ha blivit. Och faktum är också att du kommer inte vakna en vacker dag och veta exakt vad du vill med ditt liv, du får helt enkelt prova dig fram. De flesta människor har ju åtminstone en liten hum om vad de vill göra, läs en kvällskurs, hitta en praktikplats, prova dig fram. Det är inte lätt, men det är värt det.

Ska vi ta och bena igenom de vanligaste ursäkterna för att inte ta tag i sina liv med en gång nu då?

"Jag vill inte ta studielån för någonting som jag inte är helt säker på att jag vill göra."
Nähä. Men om du inte ens vågar prova att börja studera det så kommer du aldrig heller att få reda på om du är säker på att du vill göra det heller. Om du väntar tills du är säker på att det är rätt, kommer du förmodligen inte att göra mycket av något som Win Borden så klokt uttryckte det.

"Men jag vill ju inte ta studielån på någonting som jag inte blir någonting av!"
Bli hit och bli dit. Jag har 50 000 i studielån på någonting jag inte blev något av och det är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Okej, jag blev lite mer klok på mig själv, jag utvecklade ett jävligt mycket bättre självförtroende på att jag vågade göra saker helt ensam, vågade bo i ett helt främmande land i ett halvår. Och de 15 000 om året som ni slösar på krogbesök blir ni inte heller någonting av, förutom bakfulla. Det tycker jag är en dålig investering.

"Men jag vill inte flytta, jag trivs så bra i min lägenhet!"
Ja, det tycker jag också är lite jobbigt. Att Falun är den enda staden i världen som har lägenheter. Ni ska se cykelskjulet som jag bor i nu, det blåser in, jag har stampat jordgolv och ingen el. Nej. Okej. Jag kan förstå att man trivs i sin lägenhet, men det finns garanterat finare och billigare lägenheter på andra ställen och om ni inte vill flytta så kan jag på ett sätt förstå det. Men det finns faktiskt en hel värld som ni går miste om, och då menar jag inte bara en grek-ö som man åker till 2 veckor varje sommar och träffar svenska bartenders, inkastare och servitriser. Jag menar en riktig värld.

Nu ska jag sluta med det här. Jag kan bara inte förstå att man inte tröttnat efter över 20 år på samma ställe. Och nej, det är inte samma skit överallt. Framförallt så är det roligt att prova på något nytt för att man utvecklas som människa och självförtroendet man får när man inser att man klarat av det blir ungefär 100 gånger bättre än den ego-boost ni får när den där killen ni klängt på hela kvällen på förfesten till slut ger med sig och börjar hångla med dig.

Blir ni helt allvarligt aldrig sugna på att bara ge er av och våga göra något helt på egna ben? Blir ni helt allvarligt aldrig sugna på att bara testa något nytt? Det är faktiskt bara du själv som sätter gränser. Det är ingen som kommer leva ditt liv åt dig, så det är lika bra att du gör det själv. TESTA BARA, det är okej att misslyckas, då har man i alla fall försökt.

Nu är dagens pepp-möte över. Jag återkommer imorgon igen. Då ska jag väl be om ursäkt till någon som tog illa upp av den här texten och tycker att jag faktiskt borde förstå att blablablabla, zzZZZzzzZZZZzz, booooriiiiiing.

Hello Saferide - Parenting Never Ends

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0