Jag har drivit från Stigberget till hamninloppet och tänkt på dig.

Det är FREDAG! Det spelar ingen roll hur roligt man har på jobbet, det är ändå alltid skönt med helg. Min nya hatgrej är just såna där instagram-människor som postar saker som: "It's not mondays that sucks, it's your life." Ja, för gud vad hemskt liv man har när man föredrar att umgås med sin familj framför att jobba. Jag skulle nog vilja säga att de som längtar till sitt jobb hela helgen... De har det antingen jävligt hemskt hemma eller väldigt väldigt ensamt.
 
Nu var det inte alls det jag skulle raljera över, jag skulle inte raljera överhuvudtaget. Jag ska ju bjuda på drinkar! Det är ju #flamingofredag för tusan! Det var alldeles för längesen. Eller ja, det var alldeles för längesen på bloggen. I verkliga livet var det i fredags. Men jag tänker backa tiden längre bak än så och bjuda på ett gäng drinkar som vi drack för... Längesen. Nu börjar det!
 
Chocolate Rockslide
 
1 drink
 
2 cl dooley's
2 cl kaffelikör
2 cl vodka
chokladglass efter behag
2 cl grädde
chokladsås
 
Häll alla ingredienser utom chokladsås i en mixer.
Rimma glasen med chokladsåsen.
Häll upp chokladglassmixen i glasen.
Drick och må bra!
 
Den här drack vi i somras, en av de där allra varmaste kvällarna. Vad ska jag säga? Det behövs väl inga ord för att beskriva denna? Finns ju ingenting som kan gå fel med en chokladglassdrink! 5/5 prickiga prickar.
 
Disaronno OJ
 
1 drink
 
4 cl disaronno
apelsinjuice
 
Blanda över is i ett stort glas.
Garnera med en apelsinskiva.
 
Ja, nu blev det lite jobbigt igen. Lite många ingredienser att håll reda på, lite många moment för att orka med. Men det är bara att stå ut. Allvarligt talat, den här drinken är så himla god i all sin enkelhet. Jag ska inte komma med massa långdragna hyllningar till disaronno, det har jag gjort så många gånger förut. Men det är en himla bra drinkingrediens. Det är det! Här blir det 4/5 prickiga prickar. 
 
Blue Bird
 
1 drink
 
2 cl bols blue
4 cl gin
2 cl färskpressad citronsaft
1 skvätt monin orgeat
 
Skaka hårt med is i en shaker.
Häll upp i kylda cocktailglas.
Garnera med en apelsinskiva.
 
Ja, det var ju det här med monin orgeat. Sjukt svårt att få tag på. Det är en essens. Jag skickade till och med Charlotta till USA för att leta efter den, men hon kom hem lottlös. Så gick jag och Jimmy och strosade på NK i Stockholm (sådär som vi alltid gör, på min ära, pom pom!) och då stod där plötsligt en liten flaska på mataffären längst ner. Så där finns det. Nu vet ni det. När ni ändå går dit kan ni passa på att besöka deras ölhall också, jättemysigt ställe faktiskt. Och jag gillar inte ens öl! Men drinken då? Jo, den var blå. Och god. Jag jobbar lite på det här med att lära mig att älska gin. Så det blir 3/5 prickiga prickar än så länge.
 
Winter Kir
 
1 drink
 
1½ dl vitt vin
4 cl creme de cassis
lite glöggkryddor
ev. nån sockerbit
 
Värm vinet tillsammans med kryddorna på svag värme.
Tillsätt creme de cassis och socker om du vill ha det.
Rör om då och då.
Sila upp i värmetåliga glas.
 
Ja. Nu är det ju som så att jag inte är överförtjust i glögg. Eller svarta vinbär. Eller vitt vin. Så varför skriver jag då ens ut det här receptet undrar ni? Jo, men det finns människor som tycker jättemycket om dessa saker. Och för dessa människor är nog det här en jättegod drink. Nu börjar det väl förhoppningsvis bli vår och en varm glöggdrink kanske inte är det första som dyker upp i tankarna. Men Winter Is Coming, som man brukar säga. Så det är lika bra att vara förberedd. Jag ger den 2/5 prickiga prickar men är inte alls en pålitlig källa när det kommer till saker som smakar glögg. Bara så att ni vet.
 
Nu ska jag fortsätta min #flamingofredag med att gå och hämta den lilla Puffen på förskolan. Sen ska vi till doktorn och lämna kisset!! Ni må tro att det är en spännande upplevelse som det måste berättas om för alla vi möter varje gång vi ska dit. Men sen, när vi lämnat kisset!!, så ska vi gå och köpa nya skor. Och glass. Det ska bli kul! Ha en fin helg kära ni!
 

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

Disaronno har vi skrivit upp på shoppinglistan inför kommande Berlintur, du har fått oss alldeles för nyfikna på det för att vi inte skulle köpa en flaska!
Och för övrigt så kan vi bara hålla med du, vem vill inte hellre spendera sin tid på hemmaplan i stället för bortaplan? Lite konstigt annars...

Kram på dej, fina sessa och ha en finfin flamingokväll!

Svar: bra! ett helrätt val, ni kommer inte att ångra er. allt blir bättre med lite disaronno i glasen ;)
Pernilla

2015-03-27 @ 18:04:00
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Alltså...dina fredagsdrinkar! Klart imponerad. Om jag ens orkar göra en drink på fredagar blir det en GT. Inte helt fel det heller.
Längtar till jobbet gör jag sällan på helgen. När jag väl är där har jag faktisk ganska trevligt. En bra kombo tycker jag!

Svar: det är lite samma här, på kvällen tänker jag: "ååh, orka jobba imorgon..." sen när jag väl är där så är det ju roligt och tiden bara springer iväg, men visst är det ändå skönt att komma hem sen :)
Pernilla

2015-03-29 @ 20:02:33
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim

Master of flamingofredag!
(ps. har också drivit från stigberget ett par gånger...)

Svar: det måste väl ändå vara du som är det som grundat själva #flamingofredagen?
Pernilla

2015-04-08 @ 15:57:24
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0