Gå och häng dig.

Hej! Jag lever! Knappt. I fredags packade jag väskan och bebis och Jimmy och så övningsåkte vi tåg till Tidaholm. Det kändes som en lagom lång förstasträcka. Förutom att tågdörrarna var alldeles för smala så det inte gick att få på barnvagnen, så vi fick lov att skruva isär hela den medan konduktören fick ta hand om Ofelia. Yes. Det var vi som var paret som fick tåget att bli försenat, jag kände mig lite som ett löv på spåret.
 
Sen stannade vi i Tidaholm hela helgen så Ofelia fick träffa farmor, faster, gammelmoster och gammelkusin och gammelmormor och en hel massa gamla människor. Höhö. Och så blev hon fruktansvärt bortskämd och buren på och gosad med exakt hela tiden. Ja, ni förstår ju hur roligt jag har haft det igår och idag när jag varit ensam med henne och hon vant sig med att bli konstant buren på. Nej, inte alls faktiskt. Och som att inte det vore nog så har posten tappat bort mitt paket med chips. HUR TUSAN KAN MAN TAPPA BORT NÅT SÅNT?! Fruktansvärt upprörande.
 
För att lugna själ, rygg och öron och lindra chipsbristen i magen så kan man äta soppa. Det värmer alltid gott i magen. Den här godingen sörplade vi i oss igår.
 
Thailändsk Linssoppa
 
för 4 portioner
 
2 st morötter
1 purjolök
5 st vitlöksklyftor
1 röd chili
1 msk riven färsk ingefära
malen koriander
fänkålsfrön
2 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
1 burk kokosmjölk
1 dl röda linser
1½ msk fish sauce
2 msk pressad lime
2 nävar cashewnötter
 
Skala och riv morötterna grovt.
Strimla purjolöken.
Skala och finhacka vitlöken.
Kärna ur och finhacka chilin.
Fräs morot, purjolök, vitlök, chili och ingefära i smör i en stor kastrull.
Tillsätt kryddor, buljong, vatten och kokosmjölk.
Låt koka upp och tillsätt linserna.
Koka i ca 8-10 minuter tills linserna mjuknat.
Smaka av med fish sauce och lime.
Släng ner cashewnötterna precis innan servering.
 
Det var gott det. Värmande och väldigt starkt. Får ni tag i en väldigt stark chili, eller vill ha det lite mildare, så ta bara halva chilin. Annars så är det bara att hugga in, speciellt när det är kallt ute.
 
Nu ska jag lägga mig på soffan och bara göra ingenting, förhoppningsvis. Kanske att jag knaprar lite på en kaka. Men annars hoppas jag på att inte behöva göra något alls och att den lilla bebisen sover någon timme till.
 
Jag bju'r på en bild så att ni inte ska tro att hon alltid är arg.
 

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ja, det är inte bra att lämna dem till släkten! Man får ett helsike sen! Vi ska lämna O till farmor o farfar i helgen. De skämmer verkligen bort honom!!
Härlig soppa! Får jag nog ha på nästa veckas meny!

Svar: egentligen är det ju bra att de vill skämma bort de små liven, men som du säger, ett helsike sen! ofelia har blivit lite snällare om dagarna nu iaf, men på kvällarna är det bara bära,bära,bära som gäller. puh.
tycker absolut du ska ha den på nästa veckas meny, hur gott som helst!
Pernilla

2013-01-22 @ 22:06:44
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Men vilket underbart leende vi bjuds på här då, jisses så söt hon blir den lilla kronprinsessan!
Fast det är ju faktiskt det de gamla släktingarna är till för, att skämma bort de små liven. Visste du inte det när du skrev på papperna?

Soppan låter god, Håkan jublar lite extra av glädje över namnet och ser det som ytterliggare ett tecken på att det bör bli Thailand i sommar... Anki undrar lite försynt om du kan laga till något som har Madeira i namnet?

Kramar på dej

Svar: jag tycker det är så mycket info som de måste ha skrivit i det finstilta när man skrev under de där papprena, annars hade jag ju aldrig skrivit på ;)
hoho, Madeira, jag ska fundera på saken. Madeirasås brukar ju vara populärt och jag har faktiskt aldrig testat, så jag kanske får göra en sån då, för Ankis skull :)

Kramar!
Pernilla

2013-01-22 @ 22:17:00
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken underbar bild, blir glad av att bara se den! Gott med linser i soppan!

Svar: ja, visst är den fin, bra att ha som påminnelse när hon har sina arga dagar ;)
Pernilla

2013-01-23 @ 14:55:53
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Anabanana

Baaah, photoshop fixar tydligen allt! :P

Svar: det är inte ens vår unge på bilden ju, tror att det är tom cruise & katie holmes ;)
Pernilla

2013-01-23 @ 18:41:20
Postat av: Sara på Vardag.nu

Vilken sötnos! Och soppan låter inte tokig, den ska jag inspireras av nästa gång det vankas linser :)

Svar: det tycker jag att du ska göra, jättegod :)
Pernilla

2013-01-24 @ 16:59:08
URL: http://vardag.nu
Postat av: Trollmamma

Hur i hela friden kom ni till "Tiahôlm" per tåg? Närmaste tågen kommer min gamla hemstad är Falköping eller Skövde. :)

Hårt med chipspaketet, hoppas det kommit till rätta vid det här laget. Soppan hamnar i min bookmarksfil för testande framöver, har en liknande soppa planerad till helgen. :) Utan linser men med fisk.

Svar: det finns en hemlig perrong på Göteborgs central där det går ett magiskt tåg direkt till Tidaholm ;) nej, vi åkte förstås till Falköping och fick sedan bilskjuts därifrån.
låter gott med fisksoppa, här har jag en fiskhatande sambo så jag får aldrig äta det tyvärr :(
Pernilla

2013-01-24 @ 20:41:08
URL: http://trollcafeet.wordpress.com/
Postat av: Everlasting

Vilket härligt leende hon har den där Ofelia! Det om något värmer ju så här i vintermörkret. Hälsa'na och tacka!

Svar: ja, men visst har hon :) hon hälsar tillbaka!
Pernilla

2013-01-24 @ 23:19:39
URL: http://everlasting.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0