Det är någon som smygit sig in i mitt liv.

Min pappa frågade mig igår om jag fortfarande håller på med bloggen, och hur i hela friden jag kommer på nya saker att blogga om hela tiden för han kan knappt hitta på något nytt att äta någonsin. Själv har jag mer problemet hur jag ska hinna med att laga och äta allt som jag vill smaka på... Men folk brukar ju tycka att det är vardagsmaten som är svår att variera och att festmat inte är några problem att hitta på. Så därför får ni nu ett fint litet vardagsrecept av mig som ni kan variera er med, jättegott är det också.
 
Kasslergratäng med palsternacka
 
400 gr palsternacka
500 gr kassler
1 dl mango chutney
2 dl vispgrädde
½ dl chilisås
ca 1 dl riven ost
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala palsternackan och skär den i bitar.
Koka palsternackan i vatten i ca 5 minuter tills de mjuknat lite.
Lägg palsternacksbitarna i en ugnssäker form.
Tärna kasslern och lägg ovanpå palsternackan.
Klicka över mango chutney på kasslern.
Vispa grädden ganska hårt och blanda med chilisås och ost.
Bred ut i ett jämnt täcke i ugnsformen.
Gratinera i ugnen i ca 15 minuter.
Servera med ris och en sallad.
 
Alldeles perfekt vardagsmat. Mätt blev man också. Mat som man blir mätt av är ju alltid populär.
 
Annars så fortsätter snön att vräka ner här utanför, det har snöat sen vi kom ungefär, och vi har skickat hem Jimmy till Göteborg igen. Så nu har semestern börjat på riktigt, hoho. Åtminstone verkar Ofelia tycka det för hon sov till 11.30 idag. Men å andra sidan måste hon ju vara pigg för idag ska vi ut på snickerskaka-jakt med Jocke, och det vet man ju att det kan sluta på alla möjliga vis. Lika bra att vara utvilad alltså. Dessutom har en busschaufför backat sönder mina föräldrars brevlåda och mutat dem med 100 kronor för att hålla tyst. Och där sitter ni och tror att det inte händer nåt på landet, in your face säger jag, in your face!
 
I Am Kloot - Some Better Day

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons Kök

Så mycket mat att äta, så lite tid:)
Låter onekligen so livet på landet är väldans spännande, rena rama maffiafasonerna med mutor och allt...

Svar: hoho, ja här händer det grejer ska ni veta, nästan så man längtar hem till lugna trygga göteborg igen ;)
Pernilla

2013-02-11 @ 21:37:03
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Emmy

Härligt att ni har kommit iväg och fått lite riktig vinter. Se till att Ofelia passar på att göra lite snöänglar för det går inte i snöslasket. Även mina barn verkar tro det... Ha det så skönt på er lilla semester. Kram.

Svar: ja, vi fick nog lite mer vinter än vi bad om för nu har det snöat konstant sen vi kom för en vecka sen ungefär, så skulle jag lägga ner ofelia i snön så skulle jag nog inte hitta henne igen sen ;) men vi njuter av varje sekund! kramar
Pernilla

2013-02-11 @ 21:38:06
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Kim

Kassler, finns inte ens på min radar. Undrar varför egentligen, för tänker jag på det så gillar jag ju det. Kanske inte med ananasringar, men palsternacka måste funka.
Herre min je... det var allt en aktivitetsfylld semester du har.

Svar: nej, bara skivad med ananasringar är ju inte så skoj, men i grytor och gratänger är det ju faktikst riktigt fint!
Pernilla

2013-02-12 @ 20:56:02
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Åååh. Du är ju borta i evigheter nu! Du glömde väl inte att ta med dig smaljeansen?

Svar: klart att smaljeansen är med, men nu kommer jag nog inte i dem för nu har jag syndat och unnat mig så mycket vardagslyx!! WOOP WOOP!
Pernilla

2013-02-12 @ 21:17:15
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Hurra för landet!! 100 kr var lite snålt....
Jag har samma problem. Alldeles för mycket recept jag vill testa. För lite tid bara. Kassler finns i kylen. Bra vardagsråvara att trolla med. Kanske nåt 80-talstemea?!

Svar: ja, jag tyckte ju att de skulle fått ett gratis busskort i ett år eller nånting sånt, MINST!
kassler med spexiga ananasringar, blir det mer 80-tal än så?
Pernilla

2013-02-12 @ 21:42:19
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Vardagsmat a la Jess

Sååå gott det lät! Det måste jag testa en dag! Håller med om att det finns alldeles för litetid att testa all god mat man vill laga! :-D

2013-03-03 @ 17:15:45
URL: http://vardagsmatalajess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0