Jag vet inte ens vems sida jag stod på eller vad vi bråkade om.

Förra fredagen var det tydligen linssoppans dag och eftersom jag alltid har varit en sådan som startar trender snarare än följer dem så lagade jag naturligtvis linssoppa redan kvällen innan. Ja, sån är jag liksom. Och ja, nu är det kanske 51 veckor kvar tills det är linssoppans dag nästa gång, men man kan ju faktiskt äta linssoppa andra dagar också. Man inte bara kan, man borde göra det. För det är billigt, det är mättande, det går snabbt och bäst av allt: det är GÖTT! Nu får ni ett fint recept på ännu en god linssoppa att tillaga när hungern faller på:
 
Linssoppa Med Örter
 
4 portioner
 
2 st purjolökar
½ dl örtkryddor provencale
2 st tärningar grönsaksbuljong
6 dl vatten
2 dl röda linser
3 dl mjölk
1½ dl mellangrädde
 
Strimla purjolök och fräs i smör i en kastrull.
Rör i kryddor, buljongtärningar, vatten och linser.
Låt soppan koka ca 10 min.
Vispa eller mixa soppan, tillsätt mjölken och grädden.
Låt soppan koka upp.
Servera med mjukt bröd.
 
Ja. Roligare än så blir det inte en fredag som denna. Fast nu ljög jag. Det blir nog faktiskt väldigt mycket roligare än så. Ikväll ska jag nämligen ut med ett helt gäng matbloggare från hela Sverige och äta på Chateau Beirut. Det ska bli fint att äntligen få träffa alla de där personerna som man ju konverserat med in princip dagligen i flera år. Det verkar som att solen tänker göra oss sällskap också, det känns ju väldigt mycket bättre än det där ösregnet som jag var ute och promenerade i förut idag. Nu ska jag ladda upp lite med att läsa Sonic och äta krusbärspaj med marängtäcke.
 
Håkan Hellström - När Lyktorna Tänds

Kommentarer
Postat av: Emmy

Wihooo! Ikväll ses vi äntligen!

Svar: Woohoo! Det var fint det :)
Pernilla

2013-04-19 @ 16:19:39
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Linda

Kanske man skulle pröva detta recept...

Svar: gör det :)
Pernilla

2013-04-29 @ 18:36:08
Postat av: Victorias provkök

Ser mumsig ut:)
Ha en fin Valborg
Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Svar: tack detsamma :) lite såhär i efterhand.
Pernilla

2013-04-30 @ 15:41:06
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se
Postat av: Jennifer Olsson

Ser super gott ut! Dessutom är det bara att byta ut mjölken och grädden till ett veganskt alternativ och då fungerar det här receptet även för veganer/mjölkintoleranta :)

Svar: precis :) hur lätt som helst!
Pernilla

2013-05-09 @ 22:51:33
URL: http://pilots.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0