Jag är vilsen och ensam och ingenting kan lätta upp mitt nedstämda sinne.

Alla kan ju inte vara i Ystad och gotta sig på matbloggsträffar, någon måste ju stanna hemma och blogga också. Och eftersom jag är en sån fin och generös människa så åtog jag mig den uppgiften denna helgen. Jag har ju dessutom fullt upp med att äta choklad, chips och se på franska filmer. Och att tvinga ut min sambo på nattliga promenader när jag fått ont i ryggen av att sitta stilla för länge. 
 
Igår och idag har jag dessutom frusit! Woohoo! Visserligen inga längre stunder, och det gick ju över så fort jag tog på mig nåt långärmat eller ett par strumpor. Men ändå! Efter att ha känt sig konstant svettig sen i maj så är det ju ett framsteg. Och när det är höst och man fryser så får man göra goda grytor med massor av olika saker i. Idag blev det visserligen inget långkok, men en riktigt god gryta blev det i alla fall. Och med hösten kommer även mörkret och något sämre bildkvalité men det får man leva med.
 
Fläskfilégryta med jordärtskockor och kabanoss
 
för 4 portioner
 
ca 300 gr jordärtskockor
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 300 gr fläskfilé
3 st kabanoss-korvar (eller annan korv om du hellre vill det)
3 dl hönsbuljong
3 dl matlagningsgrädde
3 msk dijonsenap
1 msk maizena
salt
peppar
några nypor gräslök
 
Skala jordärtskockorna, löken och vitlöken.
Dela jordärtskockorna i mindre bitar och finhacka lök och vitlök.
Fräs detta i smör i en gryta tills skockorna mjuknat lite.
Ta upp dem ur grytan och lägg bredvid på en tallrik en stund.
Strimla fläskfilén och slanta korven.
Bryn dessa i smör i grytan.
Tillsätt skockorna och löken i grytan igen.
Häll över hönsbuljong, grädde och dijonsenap.
Rör ner maizenan och låt koka i ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar och strö över gräslöken precis innan servering.
Servera med kokt potatis och en sallad.
 
Riktigt gott och mättande! Perfekt höstgryta som inte tar alltför lång tid. Så får man massa matlådor också, det är alltid uppskattat. Ja, åtminstone när det är sån god mat som detta var.
 
Nu ska vi se en film till. Fast nu blir det inte en fransk, nu blir det en amerikansk. Lite måste man ju variera sig och om vi fortsätter att se så många franska filmer så kanske vi börjar prata franska här hemma snart. Och det vore ju väldigt jobbigt med tanke på att ingen av oss kan franska.
 
The Killers - The Way It Was

Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Ja, vad är en matbloggsträff i Ystad liksom ;)
Franska que?

Svar: jaaa, ni verkar ju inte alls ha haft det bra ;P nästa gång!
Pernilla

2012-09-30 @ 00:39:04
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Jessica

Har hittat tillbaka till din blogg och förstår det som att du också ska ha bebis? När ska du ha? Jag ska ha om 10 dagar, börjar ju bli lite nervöst nu. :)

(bry dig inte om min blogg, var bara för att du kanske skulle komma ihåg mig hehe).

Svar: klart att jag kommer ihåg dig! (fast hade du inte skrivit ut bloggadressen hade det förstås kanske varit lite svårt att förstå vilken jessica det var som skrev ;))
vilket roligt sammanträffande och grattis till bebis! jag ska ha om 18 dagar så det är ganska nervöst här också, fast mest otåligt faktiskt, känns som de senaste veckorna varit lika långa som resten av tiden tillsammans...
Pernilla

2012-09-30 @ 12:25:35
URL: http://shoutoutloud.blogg.se
Postat av: Emmy

Ja, varför var du inte med oss?! Det hade varit så roligt att ses. Jag får väl helt enkelt pallra mig iväg till Göteborg.

Svar: jaaa, varför var jag inte det?! ni verkar ha haft det himla fint! sitta hemma och vänta på bebis, det är ju bara... tråkigt. tycker absolut att du ska pallra dig till göteborg, här finns massor av god mat :)
Pernilla

2012-09-30 @ 18:01:05
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Frysa är inte kul. Då är det bättre att svettas. Eller?! Kan aldrig bestämma mig...
Men kul hade vi i Ystad. Nästa gång få du följa med.

Svar: neej, om man fryser kan man ju ta på sig eller dricka en varm kopp te eller nåt... när du ligger i sängen utan täcke och kläder med fönstret vidöppet och ändå svettas, då är det inte mycket du kan göra. puuuh. nästa gång SKA jag följa med.
Pernilla

2012-09-30 @ 22:36:11
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen

Är inte heller ett dugg avis på deras fina träff i Ystad ;)
Ja men då är nog geishan perfekt för dig, var absolut inte för söt!

Svar: jag testade faktiskt geishan i fredags, den var jättegod! bättre än originalet tycker jag ;)
Pernilla

2012-10-01 @ 09:33:28
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Anonym

Merde! Så tänkte jag när du inte var med oss i Ystad! Men förstår att det kanske är bäst att hålla sig hemma och äta gryta. Jag har verkligen snöat in på korv. Kanske beror det på att det var bannlyst av min vego-ex-sambo... Hur många korvar har jag inte att ta igen?

Svar: alltså, du får ju ta och ha en korvvecka eller korvmånad! eller kanske korvonsdagar eller nåt åtminstone?
Pernilla

2012-10-01 @ 11:19:19
Postat av: Vicky

jordärtskocka verkar vara gott, måste verkligen testa.

Svar: det är jättegott! jobbigt att skala bara men det är värt det :)
Pernilla

2012-10-01 @ 17:18:05
URL: http://vickys.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Men du var med oss, i våra tankar i alla fall. Vi (Mårtenssons) var mest oroliga att du skulle få bebisen när vi inte var hemma och kunde läsa om det på bloggen, men vi kom på att vi hade ju en del andra Göteborgare på plats som säkert hade rapporterat i så fall.

Au revoir!

Svar: hoho, nej ingen bebis ännu i alla fall! så jag hade ju lika gärna kunnat vara i ystad, men det är lätt att vara efterklok ;)
Pernilla

2012-10-02 @ 18:05:59
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0