Innan för alltid ens hade börjat.

Igår var det sådär alldeles perfekt väder med solsken hela dagen och sen framåt kvällen så började regnet att ösa ner. Vad som är perfekt med att regnet öser ner? Jo, det är perfekt för nu drar vi igång soppsäsongen! Ni trodde väl inte att jag tänkt att sluta tjata om soppor? Nej, det har jag verkligen inga planer på. Ett litet sommaruppehåll bara, men nu börjar det dra ihop sig mot höst och då är det bannemej soppor som gäller. Vi börjar med den här lilla saken som kostar ca 6-7 kronor per portion att tillaga:
 
Morots- & äppelsoppa
 
för 4 portioner
 
1 gul lök
1 st vitlöksklyfta
ca 600 gr morötter
2 stora äpplen
8 dl vatten
2 msk kycklingfond
ca 1 cm färsk ingefära, riven
2 dl matlagningsgrädde
salt
peppar
cayennepeppar
 
Skala och finhacka lök och vitlök.
Skala äpplen och morötter och hacka i mindre bitar.
Fräs vitlök och lök mjuka i en stor kastrull.
Tillsätt vatten och kycklingfond.
Lägg ner äpplen och morötter och riv ner ingefäran.
Låt koka tills morötterna mjuknat.
Mixa soppan slät med stavmixer eller i matberedare.
Tillsätt grädden och låt få ett uppkok.
Smaka av med kryddorna innan servering.

Perfekt om du har äppelträd hemma i trädgården, då blir det ännu billigare för dig. Gott var det också, men det tycker ju jag om nästan alla soppor jag lagar. Blygsam som jag är. Så, ut i köket med er nu och laga lite soppor, det är sånt man gör på hösten. Det är nyttigt också och skrämmer bort förkylningar, bara fina grejer det här med soppa!
 
Nu ska jag ta och hoppa in i duschen och sen ska jag äta lite lunch. Sen tar vi fredag tycker jag! För jag har ju jobbat så hårt denna veckan, hrm hrm. I onsdags var vi faktiskt på sån där föräldragruppsgrejsemojs. Jag som vid såna tillfällen alltid drabbas av ställa-dumma-frågor-tourettes är väldigt stolt över att jag klarade mig igenom hela dagen utan att räcka upp handen och fråga: "Hur kommer bebisen in i magen egentligen?!" Vi får se om jag kan vara lika duktig nästa gång också...
 
Deerhoof - There's That Grin

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig och värmande soppa nu när det börjar bli kallare! Gott med äpple i!

Svar: det var riktigt gott, blev lite sött men det gick att ta bort med en nypa salt om man inte vill ha det så sött :)
Pernilla

2012-09-07 @ 13:59:01
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Du får tjata om soppor hur mycket du vill, oss gör det ingenting alls. Gott, billigt och mättande i allra högsta grad - we like!

Ha en braig helg prinsessan,
Kram

Svar: härligt! för nu blir det mycket soppor här i höst tror jag :)
Pernilla

2012-09-07 @ 18:25:58
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Bring it on! Bara tjata på om soppor du. Jag tycker att vi är för dåliga i vår familj på att äta soppor, så du kanske kan hjälpa mig att ändra på det.

Svar: åh, soppa som är så gott! fast jag vet att det kan vara lite svårt att få barn att äta soppa, men dina små verkar ju gilla det mesta så nog borde ni kunna få i er en soppa i månaden iaf :)
Pernilla

2012-09-07 @ 20:58:46
URL: http://remsansbistro.blogspot.se
Postat av: Charlotta

Säger som Emmy - bring it on! Älskar soppa. Älskar. WOOP WOOP!

2012-09-08 @ 09:28:09
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Kim

Soppor är bäst ingen protest!

Svar: hear hear!
Pernilla

2012-09-08 @ 11:16:15
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Eleonore

Mums så gott, soppor är så gott på hösten :D

Ja de kryddorna är kanon också, passar ju till så mycket!

Svar: absolut! soppor och långkok är det bästa med hösten :)
Pernilla

2012-09-08 @ 17:08:41
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Amy's piece of cake

Soppa är höstigt och gott, me like lots ;)

2012-09-08 @ 23:38:32
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0