Och ingenting är flashigt här.

Det är en sån där dag och jag halvligger mest under täcket i soffan med vetekudden och tänker på att andas. "Ta två alvedon och försök sova!" Jag skulle också kunna jobba som sån där som man ringer till när man undrar om saker i sin kropp, för det spelar ingen roll vad man än lider av så ska man alltid ta två alvedon och försöka sova. "Hejhej, jag blev precis överkörd av en traktor och foten liksom hänger efter mig i köttslamsor när jag går..?" Ja. Ta två alvedon och försök att sova lite. Bah.
 
Igår var det bättre, då åt vi kyckling med parmesansås. Det var gott. Såhär gjorde jag:
 
Persiljemarinerad kyckling med parmesansås
 
för 2 port
 
2 st kycklingfiléer
 
Persiljemarinad:
½ citron, rivet skal och saften
2 st pressade vitlöksklyftor
1-2 msk sambal oelek
2 msk persilja
1 msk olivolja
 
Parmesansås:
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl kycklingbuljong
1 dl vispgrädde
1 msk maizena
50 gr finriven parmesan
 
Rör ihop ingredienserna till marinaden.
Låt kycklingfiléerna ligga i marinaden i några timmar i kylen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stek kycklingen i ugnen i ca 20 minuter eller tills filéerna är genomstekta.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Fräs i olja i en kastrull tills löken mjuknat.
Häll över buljong och grädde och låt koka ca 5 minuter.
Red av med maizenan.
Riv ner parmesanen och smaka eventuellt av med salt och peppar.
Servera kycklingen med såsen och ugnsbakade rotfrukter.
 
Mmm. Mumsig sås. Så kan man såklart ha en god sallad till också, så blir det både mer gott och en roligare tallrik, men jag hade en sån där dag då jag tycker att det tråkigaste som finns är att göra sallad. Jag brukar ha såna någon dag i veckan. Har man tur så sammanfaller den dagen med soppdagen så spelar det liksom ingen roll, har man otur så blir det som igår.
 
Nu ska jag lägga mig och läsa lite. Tönt-Zlatan är på min teve. Jag vill köpa ett Zlatan-filter och sätta in i teven, så varje gång det blir någonting på teven som Zlatan är med i så byts det ut till en Tim Burton-film eller en Håkan Hellström-konsert. Det vore väldigt fint faktiskt.
 
The Royal Concept - Guldrushed

Kommentarer
Postat av: Eleonore- vinn familjekalender!

Mumma, den parmesansåsen skulle man göra någon gång till kyckling. Är så dålig på goda såser som inte är bea eller tzatziki :P
Krya på dig, hoppas att det snart känns bättre!

2012-10-08 @ 08:46:42
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Amy's piece of cake

Vissa dagar är bara sådana. Hoppas att du snart mår bättre, kram!

2012-10-08 @ 23:43:38
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Tina N

Haha...jag jobbar precis på ett sådant ställe och JA, jag byter gärna! Deal - du tar alltså mitt jobb och jag får sitta hemma i din soffa och mysa med bebisen och äta mumsiga kakor! ;)

2012-10-10 @ 16:32:15
URL: http://frkkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0