Allt jag vill är att uppleva sann kärlek.

Mitt bland alla sillinläggningar, västerbottenpajer, jordgubbsdesserter och bilder på rosé i motljus så kommer jag här och bjuder på lite asiatiskt. Svensk högtidsmat är väl sådär rolig tycker jag och är absolut nöjd med att slippa äta rester från midsommarbuffén på midsommardagen. Därför åt vi detta igår:

Sojamarinerad kyckling och het kålsallad

för 2 portioner

2 kycklingfiléer
2 msk soja
1-2 msk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta

ca 200 gr vitkål
2 st tomater
½ gurka
½ kruka koriander

1 st lime
1 tsk chilipulver
1 msk olja
1 tsk honung

Tärna kycklingen.
Blanda ihop soja, honung och pressad vitlök.
Häll marinaden över kycklingen och låt stå i kylen 1-2 timmar.
Sätt ugnen på 200 grader och ställ in kycklingen i ca 20 minuter.
Strimla vitkål och hacka tomater.
Skala gurkan och skiva den riktigt tunt med osthyvel.
Grovhacka koriander.
Blanda detta till en sallad.
Riv skalet och pressa saften ur limen.
Blanda ner chili, olja och honung.
Häll dressingen över vitkålssalladen.
Servera till kycklingen med eller utan nudlar till.

Det går alltså bra att utesluta nudlarna till, det hade säkert jag också gjort om det inte vore för att jag när jag skulle ta fram mina två kycklingfiléer ur frysen insåg att det bara fanns en kycklingfilé. Så det fanns liksom inte så mycket mat, alltså fick det bli nudlar till. Gott blev det i vilket fall. Det här med vitkål alltså, det är bra grejer. Billigt, gott och lätt att variera.

Nu är det dags att sova så jag orkar jobba imorgon. Gud, vad opepp jag är. Ska man aldrig få semester? Och ska det aldrig sluta att regna? En kombination av semester och att det slutar regna, det vore fint. Tack på förhand!

James Murphy - People

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Du har en lång "semester" framför dig med en tid då man bryr sig mindre om vädret. För det gör inget om det är sämre någon dag. För man kommer alltid att kunna vara utomhus den dagen det blir fint igen. Grymt är det!:)

2012-06-25 @ 14:21:13
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim

Jag gillar ju midsommarmat, men en dag då och då räcker faktiskt. Annars är väl pizza en klassiker på midsommardagen?



Ja fan, bort med regnet!!!

2012-06-25 @ 20:16:56
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Asiatiskt är alltid trevligt (och skönt med lite variation, precis som du skriver) ;)



Regn - vik hädan! Snart börjar semestern och vi vill ha sol NU.

2012-06-26 @ 19:58:36
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Äntligen, ja äntligen, så har det gått en hel dag utan regn (ta i trä...) och det är knappast så man tror det. Men så är det.

Fint med asiatiskt, det äter vi gärna dagen efter och kvällen före!

2012-06-27 @ 21:00:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0