Men frysta saker tinar.

Det är inte klokt vad långa helgdagarna blir när man kliver upp innan klockan 11. Att jag inte har tänkt på det förut! I morse gick jag upp klockan tjugo i nio, det var helt perfekt för då fick jag min Greek-abstinens stillad och sedan hade jag en hel lång dag att göra massor av saker på. Nu gjorde jag visserligen ingenting särskilt, men jag HADE kunnat göra det om jag hade velat. Ett långkok till exempel, det hade jag kunnat ägna mig åt. Om vi hade haft något bra kött hemma att långkoka på, det hade vi inte. Så jag tog en promenad i solen och ägnade sedan resten av dagen åt att titta på skidor, serier och film. Sen gjorde jag ett kortkok, som ändå var väldigt gott och som såg ut såhär:

Kyckling med mango chutney och aprikoser

för 2 pers

2 st kycklingfiléer
2 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl créme fraiche
4-5 msk mango chutney
1 vitlöksklyfta
ca 10 st torkade aprikoser

Skär kycklingfiléerna i bitar.
Bryn dem i smör i en stor stekpanna.
Ta upp kycklingen ur stekpannan.
Tillsätt vatten, buljong, créme fraiche och mango chutney i stekpannan.
Låt koka upp.
Pressa ner vitlöken och tillsätt aprikoserna.
Lägg tillbaka kycklingen i stekpannan och låt koka ihop i någon minut.
Servera med ris och lite grönt.

Inspirationen till receptet kommer från början från arla, men som vanligt byggde jag om det en del. Vi har en hot chutney hemma, har man inte det så kanske det kan vara gott att krydda med lite chili eller sambal oelek för våran blev väldigt mild trots het chutney. Om man gillar milda smaker behöver man förstås inte krydda den, det där bestämmer man själv.

Nu tänkte jag fortsätta med det jag gjort under dagen och sätta mig i soffan igen. Men var har all bra söndagsteve tagit vägen? När ska 8'an visa andra säsongen av Top Chef - Just Desserts till exempel? Ska det behöva gå så långt att jag måste ladda ner den och bestämma själv när jag ska titta på den? Guuud, vad jobbigt. Var är Martina nuförtiden? Det är så jobbigt att jag alltid måste ta en massa beslut på egen hand. Förresten hörde jag på nyheterna att man ska kunna få 2-5 års fängelse för tvångsäktenskap. Väldigt bra för Jimmy, mindre bra för mig. Fast maten på svenska fängelser ska ju vara rätt bra har jag hört...

Al Tourettes - Ginsperation

Kommentarer
Postat av: Tess

åh himmel vad gott det ser ut, och låter!

Och jag håller verkligen med, ingen bra tv längre. Överlag tycker jag faktiskt. Inte som förr!

2012-01-23 @ 14:12:13
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Jenny H

Ser smaskens nu! Tobias gjorde sjömansbiff idag, rekommenderas varmt!

2012-01-23 @ 20:22:03
Postat av: Kim

Det är ju skottår i år!? så det är bara att köra så det ryker. 2-5 år är väl inget, mot ett livslångt äktenskap.



gryot gör jag alldeles för sällan, mango chutney är ju smaskens.

2012-01-24 @ 08:46:32
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Malin

Men hallå, när du gick där och njöt i solen och gått upp så tidigt så hade du väl kunnat köpa kött? Det tänkte du inte på va?? ;-)



Det ni åt istället lät gott, men funkar det med aprikoserna alltså?



Du, sova till elva, hjälp, det var typ hundra år sen, bokstavligen! Nu är jag överlycklig om jag får sova en hel natt och till åtta.... Och du vill ha barn sa du ;-)??



Kram

2012-01-24 @ 10:42:53
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Malin

Idag, idag var det mysigt med snö! Lämnade min febriga lägenhet för en promenad i solen och huuuj vad det var fint! :)

2012-01-24 @ 18:11:44
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0