Är det ens någon mening med att vara arg?

Nu har jag äntligen fått lite ordning på mig själv igen. Allt som behövdes vara att jag tvingade mig själv upp ur sängen lite tidigare idag och gick ut på en långpromenad. Sen var jag liksom fixad igen. Eller ja, jag kanske får återkomma om det där imorgon eftermiddag när jag gått upp fyra på morgonen igen, men jag har åtminstone varit fixad idag. Såpass fixad att jag lagade till en riktig god söndagsmiddag, som kanske inte ser så god ut, men som smakade väldigt gott:

Fransk Kycklinggryta

för 4 portioner

4 st kycklingfiléer
salt
peppar
7-8 st vitlöksklyftor
1½ msk balsamvinäger
1 gul lök, finhackad
2½ dl vitt vin
2 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
2 st hönsbuljongtärningar
4-5 dl matlagningsgrädde
persilja

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar.
Stek kycklingbitarna i smör i en stor gryta tills de fått färg.
Lägg ner vitlöksklyftorna med skalet på i grytan.
Salta och peppra.
Häll över balsamvinäger.
Ta ur kycklingen ur grytan.
Tillsätt den finhackade löken, tomatpuré, senap, vin och buljong.
Låt koka kraftigt i några minuter.
Ta upp vitlöksklyftorna ur grytan och skala dem.
Tillsätt matlagningsgrädde i grytan och pressa ner vitlöken.
Koka några minuter tills såsen tjocknat något.
Lägg tillbaka kycklingen i grytan och låt det bli varmt.
Smaka av med persilja.
Servera med klyftpotatis och en god sallad.

Himla gott var det, och inte alls så krångligt som det kanske ser ut att vara. En liten brödbit hade kanske varit gott till också. Eller så är det bara för att jag såg en bild på en baguette nyss som jag tror det för att den baguetten såg så god ut. Men en baguette kan ju aldrig sitta fel till en fransk kycklinggryta, det säger sig självt.

Förutom att promenera och äta kyckling så har jag ägnat dagen åt att titta på skidor. Vad är det för sadistisk jävel som har hittat på att de ska åka längdskidor uppför en flera kilometer lång slalombacke? Det måste ju vara någon som inte lyckades med sin egen skidkarriär och därför bestämde sig för att de som lyckats desto bättre ska plågas halvt till döds. Hatten av för Hellner alltså! Ja, jag kan ta av mig koftan, klänningen och strumpbyxorna också om han vill. Jag är inte omöjlig på det viset...

Hank 3 - Day By Day

Kommentarer
Postat av: Susann

Hej på dej!

Gjorde din tacogratäng med fläskfilé idag.

Blev jättegott! Tack för receptet!

Ha det bra!

Kram!

2012-01-08 @ 20:14:07
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Kanske inte hade varit dumt att ha som "morot" för skidåkarna i den långa uppförsbacken. Ja, inte dej utan kläder alltså, för då hade du ju frusit och riskerat lunginflammation, men kycklinggrytan alltså:)

2012-01-08 @ 21:43:57
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Kim

En promenad, är det en qyickfix kanske? För jag känner mig också helt av banan. Och jag har varken kollat på hockey eller skidor jag.



ha ha tur att man inte är helt ensam om att bli disorienterad i tv-spel. Man går in genom en dörr, för att två sekunder senare gå ut genom samma. Och så undrar man var man är?

2012-01-09 @ 10:07:11
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Visst är det skönt att sitta i soffan och titta på när de pinar sig upp för den där backen!:)

Alltså, fyra....det är mitt i natten!

2012-01-09 @ 13:55:23
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Tess

åh det ser alldeles fantastiskt gott ut!

Och fy, stackars, går du upp vid fyra? Varför så tidigt? Duktigt! :)

2012-01-11 @ 11:41:43
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0