Spela inget spel som inte jag kan vinna.

Nu börjar det minsann likna någonting där utanför fönstren! Om det fortsätter såhär så slipper jag ju sitta och autistvagga på golvet i min längtan efter snö, för nu är det ju faktiskt flera centimeter snö därute och dessutom kallt. Tänk så mycket finare hela världen blir på en gång! Nu känner även jag mig redo att börja julbaka och julstöka.
 
Förra veckan var jag däremot inte riktigt redo för julkakor, istället var jag helt ur säsong och bakade en lite mer somrig kvällskaka med bär och grejer. Galet gott var det också, så nu kommer det lite kontrast till allt julgodis och alla julrecept som resten av bloggosfären svämmar över av för tillfället. Spara det här receptet tills ni känner er redo vetja, ni kommer inte att ångra er!
 
Nötmarängrulle med bärfyllning
 
5 äggvitor
1½ dl strösocker
1½ dl ljust muscovadosocker
150 gr finhackade hasselnöter
1 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
 
Fyllning:
2½ dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
250 gr valfria bär (jag hade hallon & blåbär)
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en långpanna med lätt smörat och mjölat bakplåtspapper.
Vispa äggvitorna till vitt, hårt skum.
Tillsätt strösockret och muscovadosockret lite i taget under vispning
tills du har en maräng.
Vänd försiktigt ner nötter, mjöl, kakao och vaniljsocker i marängen.
Bred ut smeten i en långpanna.
Grädda i ca 20 minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper.
Lägg över långpannan och låt kakan kallna helt.
Vispa grädden ganska hårt och rör ner vaniljsocker.
Mosa bären lätt och rör ner i den vispade grädden.
Bred på bärgrädden på kakan och rulla ihop från långsidan.
Om du delar kakan i två delar efter du brett på grädden går det lättare att rulla ihop.
 
Enligt Jimmy var detta det godaste jag bakat på länge och han har redan bestämt att han ska ha med en sån här som fredagsfika nästa gång det är hans tur att stå för det. Vilket är om typ ett halvår då det var hans tur för bara någon vecka sen, men det är ju bra att han är ute i god tid.
 
Men nu är det som sagt snö och juletider och idag har jag till och med bakat några pepparkakor. Jag insåg dock att jag måste köpa lite fler pepparkaksformar, jag har liksom varken hjärtan eller stjärnor men jag har en dinosaurie och en älg... Väldigt juliga djur det där.
 
Crystal Castles - Kerosene

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

jul-dino och jul-älgen känner väl alla till!?
Man kan bli less på alla julsmaker också så blanda du gärna upp det med något gott!

Svar: hoho, ja, det var väl jul-dinon och jul-älgen som kom med presenter till jesus? eller hur var det nu?
Pernilla

2012-12-03 @ 22:21:01
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Everlasting

Haha, den kända juldinosaurien? Men ni har snö alltså! Varför sitter jag fast i fisigt regniga England egentligen? Så orättvist!

Svar: sådär brukar jag ju känna varje år angående göteborg, men nu verkar det kanske till och med som att snön stannar över julen! måste vara för att vi ska fira julen hemma hos oss för första gången ;)
Pernilla

2012-12-03 @ 23:02:17
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Amy's piece of cake

Jodå, världen är alltmer vitare och kallare brrrr! Och mer vitt blir det för varje timma som går, 10 cm under natten är spått här.

Nötmaräng är ju hur gott som helst... lite florsocker på och den hade också blivit som vår värld :)

Svar: har ni blivit innesnöade nu då? här håller sig snöandet på en lagom nivå :) eller så är det för att jag inte behöver vara ute i trafiken som jag tycker så...
Pernilla

2012-12-03 @ 23:26:35
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Förresten kul att ni testade den mexikanska bönröran!

2012-12-03 @ 23:27:43
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Emmy

Jag hade på något konstigtvis inte blivit förvånad om du hade gått helt emot strömmen och bakat bara somriga kakor. Kanske blivit så om snön hade fortsatt lysa med sin frånvaro och du blev kvar i ditt inbundna tillstånd. Men jag gillar tvära kast ;-)

Svar: haha, det kanske blir så nästa år... jag bakar jordgubbstårta när alla andra bakar pepparkakor, sen till midsommar så är det jag som står inne och kokar julkola när alla andra dansar runt stången ;)
Pernilla

2012-12-04 @ 00:13:57
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Mårtenssons kök

Ha, precis som när Anki bjöd på Key lime paj på jobbet förrförra fredagen då, allt annat än den juliga kakan alla anade skulle dyka upp:)
Men en dinosaurie borde väl tomten ha ridit fram på under deras tid, eller hur? Då är ju en dino hur julig som helst!

Svar: haha, men key lime pie är ju alltid gott så de kan ju inte ha blivit besvikna iaf :)
det där med tomtedinon låter rimligt, för det fanns väl inga renar på den tiden för dem hade ju dinosaurierna ätit upp i så fall..
Pernilla

2012-12-04 @ 20:42:32
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0