Känner mig som ett litet barn, det gör jag.

Idag är det en ny dag med nya tag. Fast fortfarande med lite ledsamhet kvar i kroppen. Men idag har jag åtminstone lust att laga mat och blogga om den. Jag lagade faktiskt mat igår också, fast då kändes det inte lika kul och så fick Jimmy lov att komma och klappa lite på mig ibland. Idag jobbar Jimmy kväll så jag är hemma ensam och eftersom det är torsdag så vankas det soppa. Idag blev det småfusksoppa som såg ut såhär:

Linssoppa med fläsk

För 2 portioner

1 dl röda linser
2 dl vatten
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
100 gr rökt sidfläsk
1 paket Knorr Organic Vegetable Soup
timjan

Koka linserna i vattnet enligt instruktioner på förpackningen.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Strimla fläsket.
Fräs på lök och fläsk i smör i en stor kastrull tills fläsket fått fin färg.
Häll över soppan och de kokta linserna.
Låt koka upp och smaka av med timjan.
Servera med en god ostsmörgås.

Receptet kommer chockerande nog från Knorr och jag har faktiskt knappt gjort om det alls. Den smakade faktiskt riktigt gott, men det var nog tilläggens förtjänst. Att bara äta den färdiga soppan som den är smakar nog knappt någonting tror jag. Som grönsakssoppa man fick i skolan som var buljong med morotstärningar i.

Nu ska jag ladda upp inför Robinson. Sen ska jag gå och lägga mig för jag måste gå upp klockan 04.00 imorgon bitti. Jag tröstar mig med att efter arbetsdagen väntar helg, och då blir det provsmakning av finalisterna i Mysmatchen. Så nu vet ni vad ni har att vänta er också. Vi kan väl provsmaka allihopa och diskutera smakerna sen? JA! Vilken kul idé! Jag vet att ni vill.

Russian Red - January 14th

(det här är också ett himla bra album faktiskt. det kan ni lyssna på under provsmakningen tycker jag.)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Skönt att ha en fin Jimmie som kan trösta dej lite, det värmer.

Ser med spänning fram mot din smaktest, vi vet ju vilken sort vi hejar på!

2011-09-08 @ 21:32:56
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag har testat dom med parmesan och svartpeppar. Blev besviken :( Smakade nästan inget alls, allra minst parmesan.

2011-09-08 @ 21:42:18
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Vi tänkte oxå komma igång med soppa på torsdagar nu när hösten är här. Börjar faktiskt redan nästa vecka med Bouillabaisse, himmel vilket svårt namn.... Tänkte tom göra aioli själv, spännande det har jag aldrig gjort.



Er helg låter spännande. räknar med att få höra om den på måndag :-)



Kramar

2011-09-09 @ 08:39:51
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0