Kan du göra mig en kopp te så att jag orkar öppna ögonen.

I morse när jag kom till spårvagnshållplatsen klockan 04.45 var det en farbror där som blev helt lyrisk över att se en annan människa där. Så han pratade och pratade och pratade. Eller nej, nu ska jag rätta mig: Han tjôtade. Som bara en äkta göteborgsk farbror kan. Och jag pratar ju som sagt inte före klockan tio på förmiddagen så jag svarade mest väldigt enstavigt. Häromdagen på jobbet när jag sa till ett barn att det åtminstone kunde smaka på potatisen så spände barnet ögonen i mig och sa: "Tjata å tjata!" Lite grann så hade jag lust att säga till farbrorn också.

Framåt eftermiddagen var jag piggare och pratgladare, orkade åka till Panduro och köpa bananessens och sedan kunde jag baka mig såna här (inte så) fina bakelser:


Bananbakelser

6 st

Petit Choux-smet:
¾ dl vatten
ca 40 gr smör
¾ dl mjöl
1 st ägg

Fyllning:
1½ dl kaffegrädde
1 äggula
½ msk socker
1 msk maizena
2 dl vispgrädde
1 stor, mogen banan
2 tsk vaniljsocker
½-1 tsk bananessens (eller 2 msk bananlikör)

Glasyr:
½ dl florsocker
1 msk vatten
någon droppe gul karamellfärg

Koka upp vatten i en kastrull.
Tillsätt smöret, låt det smälta och få ett uppkok.
Rör ner mjölet och rör tills smeten släpper kastrullens kanter.
Ta kastrullen av värmen och låt smeten svalna något.
Rör sedan när ägget och rör kraftigt.
Spritsa eller klicka ut degen i avlånga kakor på pappersklädd plåt.
Grädda i 20 minuter på 200 grader.
Öppna inte luckan under gräddningstiden!
Låt kakorna kallna och skär sedan av lock på dem.
Blanda kaffegrädde, äggula, socker och maizena i en kastrull.
Sjud på svag värme tills krämen tjocknar, rör hela tiden!
Låt krämen kallna helt.
Vispa grädden till hårt skum och mosa ner bananen i grädden.
Blanda ner gräddmoset i äggkrämen.
Smaka av med vaniljsocker och bananessens.
Fyll bakelserna med banankrämen och lägg på locken.
Rör ihop glasyren och ringla över bakelserna.

Jag var lite för ivrig och lät inte krämen kallna ordentligt, så när jag blandade det med den vispade grädden så smälte grädden. Alltså: Inte så fyllig kräm och inte så vackra bakelser. Men de smakar gott! Nu är jag visserligen inte så förtjust i banan, men om man gillar banan så smakar de jättegott. Nu nöjer jag mig med att de smakar gott.

Idag lyckades jag somna på soffan när jag skulle ut och springa. Hoho. Det var skönt. Kanske det bästa jag gjort på hela dagen. Det känns nästan som att jag har lite träningsvärk efter det också. Jo. Det har jag nog. Tur att jag har sovmorgon till klockan sju imorgon bitti, då hinner min kropp vila upp sig.

Ed Sheeran - Give Me Love

(åh, vad det här albumet var bra tyckte jag. ja, det tyckte jag. det kommer ni också att tycka om ni lyssnar.)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Ett recept på en härlig onsdag då med andra ord, en smarrig bananbakelse och en tupplur på sofflocket! Underbart, fler sådana onsdagar, det röstar vi för.

2011-10-05 @ 21:45:34
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Sana madebylove

Vad gott de ser ut!!

2011-10-05 @ 23:33:38
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com
Postat av: Anonym

Måste vara jättegott, älskar banankaka så;)

2011-10-06 @ 05:01:56
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Vilken kaka!

Nä, så tidigt finns det en oskriven regel om att vara tyst!!

2011-10-06 @ 11:58:16
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: anna

sv: tro mig, det har jag koll på ;) vi ska se den efter idol, kommer ju upp på svtplay + att den sänds på söndag och nästa tisdag också :)

2011-10-06 @ 21:41:36
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0