Månens skurkar.

Det verkar vara en återvinningstrend i matbloggsvärlden just nu, och jag vill ju inte vara sämre än någon annan så jag kör också på ett recept som jag bloggat om förr. Fast för flera år sedan när kanske Kalix var den enda som läste min blogg, och hon gillar ju inte ens soppa så det vore ju faktiskt för synd om jag inte skrev ut receptet igen. Nu när det faktiskt finns såna som gillar soppa som läser min blogg.

Bönsoppa med rostad paprika

För 4 portioner

4 röda paprikor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 burk krossade tomater
4 dl vatten
1 msk tomatpuré
250 gr stora vita bönor

Börja med att rosta paprikorna.
Kärna ur dem och skär varje paprika i fyra delar.
Lägg dem med skalet uppåt i en ugnsform.
Sätt ugnen på max och grilläge.
Sätt in paprikorna högst upp i ugnen tills de skalet blivit svart och fått blåsor.
Låt paprikorna svalna lite och dra sedan av skalet från dem.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Kärna ur och finhacka chilin.
Skär paprikorna i mindre bitar.
Fräs på lök, vitlök, chili och paprika i lite olja i en stor kastrull.
Tillsätt krossade tomater, vatten och tomatpure.
Blanda till sist ner bönorna och låt puttra ca 5 minuter.
Mixa soppen slät med stavmixer eller i matberedare.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med en god ostmacka.

De rostade paprikorna kan man gott och väl förbereda innan. Eller så kan man faktiskt köpa rostad paprika på burk om man vill. Och bli nu inte alltför förvirrade över att jag serverar soppa på en onsdag, ibland behöver även jag spexa till vardagen lite. Med lite menar jag just lite, att byta soppdag är sådär alldeles lagom spexigt.

Nu ska jag göra mig redo för kvällens hockeymatch. Måla ansiktet gult & blått, ta på mig en sån där vikingahatt, hälla upp en öl och tatuera in tre kronor-loggan på överarmen. Eller någonting liknande. Jag saknar Foppa. Det är ju Foppas fel att de förlorade mot Norge. När Foppa var med i Landskampen så sa han: "Jag fattar inte vad de andra snackar om, jag har då aldrig förlorat mot Norge!" Och så fort han lägger av med hockeyn så förlorar Tre Kronor mot Norge för första gången på 61 år. Jävla Nicole som fick honom att sluta. Men mest jävla Nicole som har snott min framtida man. Fy dig!

Kurt Vile - In My Time

Kommentarer
Postat av: Victoria

Sv: Det är för att det ÄR ett krukfat, haha! Man tager vad man haver! :D

2011-05-04 @ 19:49:12
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Det är ju sjukt gott med rostad paprika. Den här soppan ska jag laga!

2011-05-05 @ 16:46:19
URL: http://lillamatderiven.blogspot.com
Postat av: Malin

Du och Foppa? Ja just det ja, du ville ju vinna nån tävling på TV där man vann en heldag med honom. Jag tror det beror på att han vet om Jimmy och jag menar då vill ju inte han sitta hemma och vänta ;-). Han har helt enkelt henne tills du är fri förstår du väl ;-)??

Kramar

2011-05-05 @ 17:10:51
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: malinsetta

haha även jag försökte släta över mitt val av "torsdagssoppa" igår ;)

2011-05-05 @ 22:13:24
URL: http://malinsetta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0