Solen går upp och allting börjar om igen.

Jag nämnde ju igår att jag inte gjort semlor, utan min egen version av semlor. Det var ju inte ens en version av semlor egentligen, men bakverk som man fyller med grädde det är ju typ som semlor... Lite grann... Kanske... Okej, inte alls. Helt enkelt mycket godare än semlor, och inte alls lika mastigt. Det är nog det jag tycker minst om med semlor, att det är så himla mastigt. Så här hemma blev det petit chouxer istället, med lite olika sorters fyllningar. Såhär gjorde jag:




Petit Chouxer

ca 15 st

3 dl vatten
100 gr smör
2 dl mjöl
3 st ägg

Koka upp vatten i en kastrull.
Tillsätt smöret, låt det smälta och få ett uppkok.
Rör ner mjölet och rör tills smeten släpper kastrullens kanter.
Ta kastrullen av värmen och låt smeten svalna något.
Rör sedan när äggen, ett i taget.
Rör gärna några minuter mellan varje ägg för en luftigare smet.
Spritsa eller klicka ut smeten på bakpappersklädd plåt.
Grädda i 25-35 minuter i 200 grader.
Öppna absolut inte ugnsluckan de första 15 minuterna.
Låt kakorna svalna och skär sedan av toppen och fyll dem med vad du vill.
Grädde och färska bär eller sylt. Mandelmassa och grädde.
Bara fantasin sätter gränser!

Ah. Jag älskar när man får baka in små klichéer i recepten också. Jag använde 3 olika fyllningar till mina: vispad grädde och en klick apelsinmarmelad, lemoncurdgrädde och nutellagrädde. Jimmy fick givetvis lov att provsmaka alla sorterna på en gång och tyckte att den med lemoncurdgrädde var godast. Fastän alla var goda. Själv har jag bara testat den med lemoncurdgrädde och den var sjukt god. När jag läste receptet trodde jag att det skulle vara ganska meckigt det här, men det var det verkligen inte. Jättelätt var det, och så bra att bara fylla dem med lite vad som helst som man gillar. Tummen upp!

Just det, tummen ja. Den har slutat blöda, men det gör så ont att använda tummen så det har tagit mig en kvart varje gång jag skulle knäppa min kappa idag. Aj aj. Vissa saker är sjukt svåra att göra utan tumme helt enkelt. Tur att jag bara jobbade halvdag idag och så hoppas vi att den läkt ihop lite mer tills imorgon. Nu ska jag laga middag, det kanske låter gott.

Ladytron - Evil

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Vi hade ätit dina petitor typ en miljon gånger hellre än fastlagsbullar! Som du kanske förstår så är vi inga fantaster av fastlagsbullar... Låter mumsigt med nutellagrädden.



Hoppas tummen din mår bättre i morgon, ta det lugnt med vassa saker!

2011-03-09 @ 20:38:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Emmy

Jag äter också hellre en hel bunt petit chouxer. När vi går på kondis brukar jag äta sådana fyllda med någon banankräm och grädder, med choklad på locket. Lemoncurdgrädde kan jag tänka mig var gott.

2011-03-09 @ 22:27:18
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Katarina

Ser gott ut och med lemoncurdgrädde ååhhh.

2011-03-10 @ 01:57:03
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Malin

Å, det låter ju både jättegott OCH enkelt! Trodde det var svårt att göra dom! Fast jag skulle nog vara tråkigt traditionell och fylla dom med mandelmassa och en liten klick grädde....

Skönt att det inte blöder mer men såna där sår gör så pinsamt ont så jag lider med dig!!

Kram

2011-03-10 @ 07:08:39
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Nova

Jävlar vad gott det lät med NUTELLAGRÄDDE! Om du har några över går det utmärkt att slänga dem på ett tåg till hufvudstaden :)

2011-03-10 @ 08:51:56
URL: http://shakeyourcoconuts.blogg.se/
Postat av: hogie

Julkappar förr i världen var allt tider det! Men när jag hör låten idag så tycker jag fortfarande att den är skitbra. Kanske för att jag kan sjunga med i den. Gillar alltid låtar som jag kan texten till.



Petit chouxer är inte gott. Det smakar... billigt. Men det kanske är för att det är billigt? Vilket iofs är bra. Fika für alles. På lördag har jag namnsdag, som den prinsessa jag är. Eftersom jag tar varje tillfälle som jag kan bjuda på fika i akt så passar jag även på denna namnsdag. Vad ska jag bjuda på tycker du?

2011-03-10 @ 11:25:51
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Lemoncurdgrädde eller nutellagrädde. Låter som ett svårt val....

2011-03-10 @ 20:09:46
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: charlotta

ladytron - sjukt bra. speciellt låten destroy everything you touch. lyssna på den!

2011-03-10 @ 20:18:06
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Sandra drömkaka

Åh petit chouxer är så goda! Bra du påminde mej om dem då ska jag ta och baka såna snarast :) !

2011-03-10 @ 21:51:48
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0